Loading...

روزنامه پاریزین : در ایران، دانش آموزان دختر قربانی موجی از مسمومیت - هدف خاموش كردن اراده مخالفت جويانه جوان ترين قشر است

image
04-03-2023

روزنامه پاریزین : در ایران، دانش آموزان دختر قربانی موجی از مسمومیت - هدف خاموش كردن اراده مخالفت جويانه جوان ترين قشر است

صدها دانش آموز دختر در ایران طی ماههای اخیر حتی در مدارس خود دچار مسمویت شدند.

هدف این مسمویت از طریق گاز، خاموش کردن اراده مخالفت جویانه جوان ترین قشر است.

چه کسی دانش آموزان دختر را مسموم می کند؟ در این کشور که از نیمه سپتامبر گذشته با جنبش اعتراض روبرو بوده، یک موج مرموز مسمومیت (از طریق گاز-م) بسیاری از مدارس دخترانه را هدف قرار داه است که نگرانی خانواده ها برانگیخته است. روز چهارشنبه اول مارس، باز هم شارگردان هفت مدرسه دخترانه در شهر اردبیلف در شمال ایران، هدف مرموزانه استنشاق گاز قرار گرفتند. در میان وحشت، بیش از صد دختر به بیمارستان منتقل شدند.

همین سناریو در تهران و حتی در بسیاری از شهرهای مرکزی این کشور، مثل قم، اصفهان تکرار شده است. در برورجرد (در غرب) مدرسه دخترانه بعد از دور روز پیاپی مسمومیت، بسته شد.

«حملات اسیدی هرگز محکوم نشدند»

بر اساس ارزیابی ها رسمی، از ماه نوامبر گذشته، بیش از 800دانش آموز دخرت، که اکثر حدود 10ساله بودند، دچار این نوع مسمویت گازی شده اند. ترکیب گاز نیز همچنان نارون مانده است: فقط یک گزارش سم شناسی که وزارت بهداشت و درمان تهیه کرده نشان می دهد که گازی که در قم استفاده شده، ترکیبی از گاز ان2 (همان ازت یا نیتروژن که باN2  شناخته می شود-م) است که در صنعت استفاده می شود. دختران جوان بعد از استنشاق و حالت نشئگی دچار سردردهای شدید و مشکلات تنفسی شدید و حالت تهوع و استفراغ شدند. در مقابل سکوت رژیم، بسیاری از خانواده ها روز 14فوریه در مقابل استانداری قم تجمع کردند و خواستار آن شدند که حساب پس بدهند. رئیس جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی، در زیر فشار، در نهایت اطمینان داد که دولت «به سرعت این قضیه را دنبال می کند». مقامات اطمینان می دهد که در مورد «مسئولان احتمالی» تحقیق خواهند کرد، اما تا الان هیچکس دستگیر نشده است.

بخصوص، وزیر کشور روز چهارشنبه با اعلام اینکه «گزارش نهایی تصریح می کند که ماده خاص از گاز مورد استفاده شده» به دست نیامده، به نظر دنده عقب رفت. واکنشی متناقض، اما هیچکس را متعجب نمی کند، این چیزی است که مهناز شیرالیف جامع شناس ایرانی می گوید. وی تاکید می کند «رژیم تحت عنوان احترام به قانون اسلامی، هرگز حملات اسیدپاشی بر روی زنان ایران که طی سالها صورت می گیرد را محکوم نکرده است. هیچکس در مقابل عدالت قرار نگرفت. چرای باید این یکی فرق کند؟».

با نبود پاسخ رسمی، فرضیه ها در مورد دلایل این مواد سمی فزاینده می شود. برخی تا این حد پیش می روند که این مسمومیتها، از سوی گروههای فوق مذهبی صورت گرفته که هدف آن از بین پایان داده به آموزش دختران است. شیوه ای که یادآوری استفاده آن در سالهای 2000 توسط طالبان علیه مدارس افغانستان است. املی شلی جامعه شناس و نویسنده کتاب «ایران کالبد شکافی شیعه سیاسی» می گوید «اکثریت قاطی ایرانیان خواستار مدل افغانی شدن نیستند». وی می افزاید «در فضای بسیاری از ایرانیان، این اقدامات به طور خاص یک شیوه از کشتن نطفه مخالفتها است، چرا که از جانب زنان دانشجو یا در مدارس دخترانه بود که تظاهرات سرزنده شروع شد».

از نوامبر گذشته، هیچ کس آن را به عهده نگرفته است. برخی خانواده ها در مورد پشت این مسمومیت ها انگشت را به سوی جنبش افراطی موسوم به نخسا (Nakhsa) نشان می روند که متعلق به «نیروهای در اختیار خود سرزمینهای اسلامی» هستند. املی شلی معتقد است که «این نیرو سالها است که در کشور حضور دارد و حافظ منافع جمهوری اسلامی است. برخی از اعضای آن، طی ماههای اخیر اعتراضات علیه گرانی را درهم کوفتند».

رژیم در آن نقش دارد؟

برخی دیگر همچنان بر این نظر که رژیم به طور مستقیم در آن دست دارد که شش ماه بعد از آغاز تظاهرات، همچنان به سختی می تواند اعترضات مردم را آرام کند. چرا که گسترش این مسمومیتها و امکانات ضروری در چهار گوشه این کشور، دستگیری ناظران است. مهناز شیرالی می گوید «چه خود حکومت عامل این مسمومیت باشد چه این که حکومت ناتوان از تضمین امنیت در مدارس باشد، در هر دو حالت، این مسمومیت ها چیزی جز روسیاهی برای این رژیم نیست».

صدای سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت هم درآمد

رادیو فرانسه-  ۳مارس۲۰۲۳

در حالی که مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران به موضوع کنجکاوی رسانه‌های جهان تبدیل شده، وزیر امور خارجۀ آلمان و سپس سازمان ملل متحد و همچنین سازمان جهانی بهداشت خواهان تحقیقات شفاف در این باره شدند. اما مقامات جمهوری اسلامی در پاسخ، مسمومیت‌ها را ترفند دشمن و بخشی از جنگ ترکیبی دانسته‌اند.

روز جمعه سوم مارس/۱۲ اسفند، آنالنا بربوک وزیر امور خارجۀ آلمان در توئیتر نوشت: «اخبار دانش‌آموزان مسموم‌شده بسیار تکان‌دهنده است. دختران باید بتوانند بدون ترس به مدرسه بروند، چه در تهران، چه در اردبیل... یک‌یک موارد باید روشن شود».

اما در واکنش به این اظهارات، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه، به ساخت سلاحهای شیمیایی توسط آلمان کنایه زد و پاسخ داد که «از جمله حقایق تلخ که هنوز نیاز به شفاف سازی دارند، مسمومیت‌های شیمیایی از طریق گازهای سمی آلمانی در دوره جنگ تحمیلی صدام است که دولت آلمان مسئول آن است».

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز نگرانی مقامات غربی را «اشک تمساح» دانسته و نوشته است: «واکنش مداخله‌آمیز برخی مقامات غربی به موضوع مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان عزیز دختر ایرانی، تداوم جنگ ترکیبی دشمن است».

ابراهیم رئیسی هم به نوبۀ خود از «ترفند دشمن» سخن گفت که «به دنبال ناامیدسازی مردم است»...

با اینحال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهان تحقیقات شفاف در این پرونده و اعلام عمومی نتایج آن شده است. خانم راوینا شمداسانی، سخنگوی کمیساریا اعلام کرد: «در این رویدادهای مرموز، صحبت‌هایی که در مورد عمدی بودن مسمومیت‌ها می‌شنویم بسیار نگران‌کننده است».سازمان جهانی بهداشت نیز با مسئولان بهداشتی جمهوری اسلامی وارد تماس شده است. مارگارت هریس، سخنگوی این سازمان خبر داد که ارتباط با مقامات دولتی و همچنین کارشناسان ایرانی داخل کشور برقرار شده است. به گفتۀ او، سازمان جهانی بهداشت «روش‌های دیگری را نیز برای درک بهتر رویدادها و کسب مدارک محکم‌تر به کار می‌بندد».

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که موج مسمومیت‌ها در ایران از اواسط آذرماه و از مدارس قم شروع شد. اما طی روزهای اخیر نیز مواردی در تهران مشاهده شده است. برخی خبرهای تأییدنشده در شبکه‌های مجازی از مسمومیت دانش‌آموزان در نارمک سخن می‌گویند.