Loading...

بسته شدن مراکز ترور و جاسوسی رژیم در رسانه های آلمان

image
25-07-2024

بسته شدن مراکز ترور و جاسوسی رژیم در رسانه های آلمان

دويچه وله فارسي : چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024

https://p.dw.com/p/4ieep

آلمان فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ را "ممنوع" اعلام کرد
پلیس آلمان در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۳ مردادماه به مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز زیرمجموعه آن در شهرهای مختلف حمله کرد. وزارت کشور آلمان، فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز وابسته به آن را "ممنوع" اعلام کرد.

                    Image

تصویری از حمله نیروهای پلیس آلمان به مرکز اسلامی هامبورگ موسوم به "مسجد آبی"- چهارشنبه ۲۴ ژوئیه 

رسانه‌های آلمانی روز چهارشنبه ۳ مردادماه گزارش دادند که نیروهای پلیس این کشور از بامداد این روز به مرکز اسلامی هامبورگ و نیز سایر مراکز اسلامی وابسته به آن حمله کردند و فعالیت این نهادها نیز ممنوع اعلام شد.

در همین زمینه، وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز زیرمجموعه آن در شهرهای فرانکفورت، مونیخ و برلین را به دلیل پیروی از "اهداف اسلام‌گرایانه تندرو" ممنوع کرده است.

این وزارتخانه تصریح کرد که مرکز اسلامی هامبورگ (معروف به "مسجد آبی")، نظم قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان را "نقض" می‌کند و "تحریک‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی را گسترش می‌دهد". علاوه بر این، اعضای این مرکز پیش‌تر "از اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس تمجید کرده و از سازمان‌های تروریستی ممنوع‌شده‌ای مانند حزب‌الله هم حمایت کرده‌اند".

بنا بر اعلام این وزارتخانه، صبح روز چهارشنبه و به دستور دادگاه ۵۳ مورد از اماکن مرتبط با این مرکز در هشت ایالت آلمان توسط ده‌ها مأمور مورد بازرسی قرار گرفت و اموال و دارایی آنها نیز ضبط شدند.

مرکز اسلامی هامبورگ از مدتها پیش زیر ذره‌بین دولت فدرال آلمان قرار داشت و نام این مرکز دست‌کم ۳۰ سال است که در بخش مربوط به ایران در گزارش‌های سازمان امنیت ظاهر می‌شود. از جمله آنها، وزارت کشور آلمان اواخر آبان‌ماه سال گذشته اعلام کرد که نیروهای پلیس این کشور با ورود به مرکز اسلامی هامبورگ و ده‌ها دفتر وابسته به این مرکز در شهرهای مختلف این کشور، اقدام به جستجوی شواهد و مدارکی کردند که ضرورت ممنوع اعلام کردن فعالیت این نهادها را نشان دهد.

وزارت کشور آلمان اعلام کرده این نهادها "یهودی‌ستیزی تهاجمی" و "دشمنی عمیق با اسرائیل" را تبلیغ می‌کنند و همچنین "ایدئولوژی اسلام‌گرایی توتالیتر را که توسط حکومت ایران نمایندگی می‌شود، بسط و گسترش می‌دهند."

متهم به حمایت از حزب‌الله

بخش مهمی از دلیل ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای زیرمجموعه آن، اتهام علیه آنها مبنی بر حمایت از گروه تروریستی حزب‌الله لبنان است. فعالیت حزب‌الله لبنان در آلمان ممنوع اعلام شده و این در حالی است که طبق برخی اسناد و شواهد، مرکز اسلامی هامبورگ اقدام به "جذب افراد" و "جمع‌آوری کمک‌های مالی" برای این گروه تروریستی کرده است.

  Image

استقرار نیروهای پلیس آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ موسوم به "مسجد آبی"- چهارشنبه ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۴

وزارت کشور آلمان به این جمع‌بندی رسیده که مرکز اسلامی هامبورگ جهت‌گیری‌های سیاسی و مذهبی را برای مساجد محلی در آلمان تعیین می‌کرده و همچنین یک "نگرش ضدیهودی و مغایر با ارزش‌های دموکراتیک" را از طرف حکومت ایران، گسترش می‌داده است.

گروه شیعه حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

آینده نامشخص "مسجد آبی"

اموال و دارایی‌های مرکز اسلامی هامبورگ در حالی ضبط شده‌اند که ابهام‌هایی درباره وضعیت ساختمان آن موسوم به "مسجد آبی" وجود دارد. رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند که هنوز مشخص نیست که چه آینده‌ای در انتظار ساختمان این مرکز است؛ در برخی محافل گفته می‌شود این ساختمان در آینده صرفا برای مراسم مذهبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این حال مشخص نیست که مدیریت آن به چه نهادی سپرده خواهد شد.

به نوشته رسانه‌های آلمانی، ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز زیرمجموعه آن، ضربه محکمی بر فعالیت گروه‌های حامی جمهوری اسلامی در آلمان و حتی اروپا به شمار می‌رود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند اما انتظار می‌رود که تهران نسبت به این اقدام دولت آلمان، عکس‌العمل نشان دهد.

واکنش هانا نویمان

در یکی از نخستین واکنش‌ها به این موضوع، هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا و عضو فراکسیون سبزها در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت که سرانجام مرکز اسلامی هامبورگ، جایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آنجا "لفاظی‌های وحشیانه خود را منتشر می‌کرد و سرکوب فراملی را علیه کسانی که از ایران دموکراتیک حمایت می‌کنند سازماندهی‌ می‌کرد، ممنوع شد."

انتظار می‌رود که در ساعات آينده شمار بیشتری از مقامات و سیاستمداران آلمانی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

پیشینه مرکز اسلامی هامبورگ

پیشینه مرکز اسلامی هامبورگ به سال ۱۳۳۲ بازمی‌گردد که توسط شماری از ایرانیان ساکن این شهر تاسیس و به محل تجمع مسلمانان عمدتا شیعه تبدیل شد. بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران اما این مرکز به نهادی برای بسط و گسترش ایدئولوژی و گفتمان مطلوب جمهوری اسلامی در آلمان تبدیل شد.

در سال‌های گذشته بسیاری از ایرانیان ساکن آلمان و مخالف جمهوری اسلامی خواستار تعطیلی این مرکز شدند. بویژه در جریان خیزش سراسری "زن، زندگی، آزادی" شمار زیادی از ایرانیان بارها در مقابل ساختمان این مرکز دست به تجمع اعتراضی زدند و بر ضرورت تعطیلی این نهاد تاکید کردند.

آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ و در اوج خیزش سراسری "زن، زندگی، آزادی"، محمدهادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ و نماینده مستقیم علی خامنه‌ای در این نهاد از آلمان اخراج شد.

چندماه پیش از آن نیز سلیمان موسوی‌فر، معاون رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، در خردادماه سال ۱۴۰۱ حکم اخراج خود از این کشور را دریافت کرده و چندی بعد آلمان را ترک کرده بود.

سايت آنلاينZeitOnline: چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024 ساعت 6:26 صبح

https://www.zeit.de/hamburg/2024-07/islamisches-zentrum-hamburg-verbot-islamismus-iran

یورش به مرکز اسلامی هامبورگ: انتهای مسجد آبی در ساحل آلستر

از صبح امروز یورش به مرکز اسلامی هامبورگ در جریان است. در حال حاضر، مانند موسسات طرفدار ایران در باواریا، برلین و هسن ممنوع شده است.
نوشته تام کرول و کریستوف هاینمان، هامبورگ

یک ستون طولانی از ماشین‌های گشتی در اوهلنهورست، منطقه‌ای شیک در سواحل آلستر بیرونی هامبورگ، در اوایل صبح چهارشنبه مار شدند و جلوی آدرس Schöne Aussicht 36 توقف کردند. مردان یونیفرم بیرون می‌آیند، با کلاه‌های مشکی، دروازه‌ای را باز می‌کنند که پشت آن دو مناره و گنبد آبی عظیمی به آسمان سر برآورده.

این مسجد امام علی است که عموماً به نام مسجد کبود شناخته می شود، عبادتگاه شیعیان که به همان اندازه باشکوه است که از نظر سیاسی نیز بحث برانگیز است. حمله افسران کمی قبل از ساعت شش آغاز می شود. آنها جعبه، اره برقی و درب شکن حمل می کنند. فریادهای «پلیس!» در جلوی مسجد طنین انداز می شود. هنگام خروج مأموران، احتمالاً یک راهبند مهر و موم پلیس در جلوی در خانه وجود دارد که ورود را ممنوع می کند. این چیزی است که ما از سایر روش های ممنوعیت می دانیم.

سخنگوی وزارت کشور فدرال صبح امروز تایید کرد که اپراتور این مسجد، مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) و آکادمی اسلامی آلمان مستقر در اینجا ممنوع است. شهردار پیتر شنتسچر (SPD) در بیانیه‌ای گفت: «فعالیت‌های ضد قانون اساسی مرکز اسلامی هامبورگ امروز پایان یافت.

همزمان با یورش به مسجد آبی، افسران پلیس بیش از 50 ساختمان دیگر را در هفت ایالت فدرال بازرسی کردند، زیرا دیگر انجمن‌های طرفدار ایران نیز ممنوع شدند، از جمله مرکز فرهنگ اسلامی در فرانکفورت آم ماین، مرکز اسلامی در برلین و انجمن اسلامی بایرن در مونیخ.

در هامبورگ، مناقشه بر سر IZH تقریباً سه دهه است که ادامه دارد. از سال 1993، اداره حفاظت از قانون اساسی شهرستان ایالت هر ساله در گزارش های خود اطلاعاتی در مورد فعالیت های انجمن ارائه می دهد. اساسا، سرویس مخفی IZH را "ابزار مهم رژیم تهران" برای گسترش اسلام ضد دموکراتیک و یهودستیزی در اروپا می‌داند. این همان چیزی است که در گزارش فعلی سال گذشته آمده است. همچنین گفته می شود که IZH از سازمان تروریستی حزب الله که در آلمان ممنوع است، حمایت کرده است.

گردانندگان مسجد آبی با این ادعا مخالف هستند: آنها در بیرون میانه رو به نظر می رسند و اخیراً هفته گذشته در مصاحبه ای با روزنامه همبرگر مورگن پست، یک هفته نامه محلی، ادعا کردند که فقط یک مسجد شیعیان و جامعه آن را اداره می کنند.

سنگسار، شلاق، قتل - این همان چیزی است که مرکز اسلامی هامبورگ از آن دفاع می کند.

تورستن ووس، رئیس دفتر حفاظت از قانون اساسی در مصاحبه با ZEIT ONLINE می‌گوید: IZH نماینده مهم رژیم ایران در اروپا است که به وضوح توسط تهران کنترل می‌شود. او به عنوان مثال اشاره می کند که IZH کتاب حکومت اسلامی اثر روح الله خمینی را توزیع می کند. خمینی در سال 1979 انقلاب اسلامی را رهبری کرد و ده سال بعد تا زمان مرگش به عنوان یک دیکتاتور بر ایران حکومت کرد. کتاب او هنوز «سنگ اساسی ایدئولوژیک الزام آور» امروز رژیم در آنجا است و سنگسار زنان، شلاق زدن منحرفان مذهبی و کشتار همجنس گرایان را موعظه می کند. این به این معنی است که "تضاد کامل با نظم اساسی دموکراتیک آزاد قانون اساسی" دارد.

نامه ای که توسط اداره حفاظت از قانون اساسی شنود شده است نشان می دهد که مسجد آبی نه تنها با رژیم اسلامگرا همدردی می کند، بلکه شعبه آن در آلمان نیز می باشد. در آن محمدهادی مفتح، رئیس مرکز به عنوان نماینده رهبر مذهبی ایران و رئیس دولت علی خامنه‌ای معرفی شده است. ووس او را «نماینده باتجربه رژیم ایران و فرماندار رهبر انقلاب علی خامنه‌ای که به دستورات مقید است» توصیف می‌کند.

با جنبش اعتراضی در ایران، فشار بر مسجد کبود در حال افزایش است

این ادعاها به خودی خود تازگی ندارند. با این حال، از سپتامبر 2022 انتقادات به مسجد کبود شدت گرفته است. در آن زمان، ژینا مهسا امینی، زن ایرانی اصالتاً کرد، توسط پلیس به اصطلاح اخلاقی در تهران دستگیر شد. او ظاهراً روسری خود را به درستی نپوشیده بود. در راه به ایستگاه پلیس او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. کمی بعد او به زمین می افتد و می میرد.

مرگ او موج یکی از بزرگترین اعتراضات را در ایران از زمان تأسیس آن در سال 1979 به راه انداخت. به ویژه جوانان ایرانی برای آزادی های بیشتر و علیه رژیم مذهبی به خیابان ها آمدند. جنبشی نیز در آلمان به وجود آمد: هنرمندان و دانشمندان نامه های اعتراضی نوشتند، زنان به نشانه همبستگی موهای خود را کوتاه کردند و حدود 80000 نفر در برلین علیه صاحبان قدرت در ایران تظاهرات کردند.

سیاستمداران فدرال در 9 نوامبر 2022 واکنش نشان دادند. نمایندگان بوندستاگ طرح ائتلاف چراغ راهنمایی را با عنوان: حمایت از جنبش اعتراضی در ایران - افزایش فشار بر رژیم تهران (PDF) تصویب کردند. در آن، نمایندگان پارلمان خواستار آن شدند که دولت بررسی کند که چگونه IZH در هامبورگ می تواند بسته شود.

نمایندگی رسمی مسلمانان از IZH فاصله گرفت

نهایتاً، IZH همچنین با نانسی فایزر وزیر کشور فدرال (SPD) و اختیارات او درگیر بود. مقامات اکنون این ظن را بررسی کردند که آیا فعالیت های IZH می تواند نظم قانون اساسی در آلمان و ایده تفاهم بین المللی را نقض کند یا خیر و چگونه. دفتر حفاظت از قانون اساسی هامبورگ، تورستن ووس، در مصاحبه ای با ZEIT ONLINE این گونه بیان کرد: «اقدامات وحشیانه رژیم ایران علیه جنبش های اعتراضی مسالمت آمیز، نادیده گرفتن حقوق بشر و نقش ایران در درگیری های بین المللی» باعث شد IZH به عنوان نماینده ایران "از نظر سیاسی آگاه تر "حرکت کند".

در هامبورگ، شهردار دوم کاترینا فگبانک (سبزها) گردانندگان مسجد آبی را به عنوان "ضد قطب نظم اساسی آزاد دموکراتیک ما" توصیف کرد، زیرا آنها "از سرکوب و نادیده گرفتن حقوق بشر دفاع می کنند." با انجام این کار، او به بحث در مورد انجمن اسلامی شورا، که IZH در آن زمان یکی از اعضای آن بود، پیوست.

شورا مهمترین سخنگو برای مسلمانان در هامبورگ از سال 2012 است. از طریق این قرارداد، شورا می تواند مثلاً در مورد آنچه در آموزش دینی در مدارس هامبورگ تدریس می شود، نظر داشته باشد. این واقعیت که IZH عضو شورا بود با انتقاد همه احزاب شهروندان، پارلمان ایالتی هامبورگ مواجه شد. IZH سپس به طور داوطلبانه شورا را ترک کرد، احتمالاً برای جلوگیری از حذف، همانطور که انجمن در آن زمان گفته بود.

هنوز مشخص نبود که آیا این ممنوعیت از نظر قانونی مورد اعتراض قرار خواهد گرفت یا خیر

اما پس از یک سال - هیچ اتفاقی نیفتاد. تا 16 نوامبر 2023. حدود 800 افسر پلیس صبح همان روز به IZH و پنج انجمن دیگر یورش بردند. 54 آپارتمان، خانه و مسجد در مجموع در هفت ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. مقامات اداره پلیس جنایی فدرال و پلیس فدرال نیز در جستجو شرکت کردند. آنها مقادیر زیادی پول نقد، تلفن همراه، لپ‌تاپ و USB را کشف و ضبط کردند. در آن زمان کامیون هایی در مقابل مسجد کبود دیده می شد که با آنها مواد توقیف شده را منتقل می کردند.

از آن روز، بسیاری از ناظران در هامبورگ از خود پرسیده اند که مقامات وزارت کشور فدرال چه یافته اند. امروز حدس و گمان در مورد این سوال پایان یافته است. دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی Voß گفت که دفتر او "یافته های جدیدی" را برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن روند ممنوعیت ارائه کرده است. منظورش مثلا نامه های مجرمانه ای است که چندین سال پیش پیدا شد.

هنوز مشخص نیست که آیا IZH علیه این ممنوعیت اقدام قانونی خواهد کرد یا خیر. می تواند علیه ایالت در دادگاه اداری فدرال در لایپزیگ شکایت کند. بعداً حتی می توان به کارلسروهه برود.

تاگس اشپیگلTagesSpiegel: چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024  ساعت 9:05 صبح

https://www.tagesspiegel.de/politik/polizeieinsatz-in-blauer-moschee-innenministerium-verbietet-islamisches-zentrum-hamburg--razzien-auch-in-berlin-und-munchen-12074447.html

Image

پلیس مسجد آبی را بست: وزارت کشور مرکز اسلامی هامبورگ را ممنوع کرد
  

پلیس مسجد آبی را بست: وزارت کشور مرکز اسلامی هامبورگ را ممنوع کرد - یورش به برلین و مونیخ نیز

چندین ملک در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفت - و چهار مسجد شیعیان بسته شدند. وزیر کشور فایزر از "گامی ثابت علیه افراط گرایی اسلامی" صحبت می کند.

مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) و سازمان های فرعی آن در آلمان ممنوع است. برای اجرای این ممنوعیت که در روزنامه فدرال منتشر شد، پلیس مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) به همراه مسجد امام علی و همچنین ساختمان های دیگر در مجموع هشت ایالت فدرال را در اوایل صبح برای دومین بار در یک بازرسی طی چند ماه اخیر انجام داد.

به گزارش «اشپیگل»، وزارت کشور دارایی های IZH از جمله ساختمان مسجد کبود را مصادره کرده است. گفته می شود اگر ممنوعیت انجمن قطعی شود، این اموال به مالکیت فدرال تبدیل می شود.

بر اساس این اطلاعیه، یورش هایی در ارتباط با این ممنوعیت در مجموع 53 ملک در هامبورگ، برمن، نیدرزاکسن، مکلنبورگ-پومرانی غربی، هسن، نوردراین-وستفالن و باواریا صورت گرفت. سخنگوی اداره کشور گفت که در برلین، پلیس مرکز اسلامی تمپلهوف و سه آپارتمان را بازرسی کرد. ده ها افسر در این عملیات شرکت داشتند.

اتاق ها نیز در مونیخ مورد بازرسی قرار گرفتند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری آلمان، صبح حدود 30 افسر پلیس وارد ساختمانی شدند که انجمن اسلامی بایرن (IVB) نیز در آن مستقر است. وزارت کشور باواریا جست و جو را تایید کرد. به گفته این وزارتخانه، آپارتمان های رئیس اول و دوم صندوق بین المللی پول نیز مورد بازرسی قرار گرفت.

 

  Image

افسران پلیس نقابدار وارد یک ساختمان اداری در مونیخ می شوند که انجمن اسلامی بایرن (IVB) در آن محل است. 

یواخیم هرمان، وزیر کشور باواریا (CSU) گفت که هدف از جستجوها - علاوه بر انحلال - حفظ دارایی ها و سایر شواهد بود. اینها در درجه اول حامل های داده ای هستند که اکنون با جزئیات در حال ارزیابی هستند. در مجموع حدود 50 پلیس در این عملیات شرکت داشتند.

ممنوعیت مرکز اسلامی "برلین کانون جهادی بین المللی است"

وزیر کشور فایزر به نفوذ ایران اشاره می کند

بر اساس بیانیه وزارت کشور فدرال، IZH به عنوان نماینده مستقیم «رهبر انقلابی» ایران، ایدئولوژی اسلام‌گرایانه و تمامیت‌خواهانه به اصطلاح انقلاب اسلامی را در آلمان به شیوه‌ای تهاجمی و جنگجویانه انتشار می دهد.

این ایدئولوژی علیه کرامت انسانی، علیه حقوق زنان، یک قوه قضاییه مستقل و دولت دموکراتیک است. فائزر این ممنوعیت را "گامی دیگر بر ضد افراط گرایی اسلامی" توصیف کرد.

یورش به مسجد کبود به همین دلایل، مرکز اسلامی ممنوع است

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال (SPD) تأکید کرد: «برای من بسیار مهم است که یک تمایز واضح قائل شوم: ما علیه یک مذهب عمل نمی‌کنیم». عمل مسالمت آمیز مذهب و مذهب شیعه صراحتاً تحت تأثیر این ممنوعیت قرار نمی گیرد.

وزارت او گفت که در مجموع چهار مسجد شیعیان در نتیجه این ممنوعیت بسته خواهند شد. حدود 150 تا 200 جامعه شیعی در آلمان وجود دارد.

اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی، انجمنی را که مسجد را اداره می کند، به عنوان گروه افراطی و تحت کنترل ایران طبقه بندی می کند.

شهردار هامبورگ از بسته شدن IZH استقبال کرد

دولت ایالت هامبورگ از بسته شدن IZH راحت شد. شهردار پیتر شنتسچر (SPD) گفت: «فعالیت های ضد قانون اساسی مرکز اسلامی هامبورگ امروز پایان یافت. "این روز برای جامعه شهری هامبورگ روز خوبی است."

چنتشر Tschentscher گفت: «مقامات امنیتی ما سال‌هاست که IZH را به دقت زیر نظر دارند، اقدامات مستمری را علیه IZH انجام داده‌اند و با یافته‌های خود از روند ممنوعیت فدرال حمایت کرده‌اند.

مرکز تبلیغات رژیم ایران

وزیر داخلی ایالت هامبورگ، اندی گروت (SPD) گفت: «بسته شدن این پاسگاه رژیم ضد بشری ایران تأثیری واقعی بر ضد افراط گرایی اسلامی است: «به عنوان یک کشور قانون اساسی، ما با دشمنان دموکراسی خود سخت و بسیار موثر مبارزه می کنیم."

IZH مرکز مهم تبلیغاتی رژیم ایران در اروپا به حساب می آید. اداره حفاظت از قانون اساسی هامبورگ از اوایل دهه 1990 بر آن نظارت داشته است.

در نوامبر سال گذشته، وزارت کشور فدرال 54 ملک را در سراسر کشور جستجو کرد، از جمله مسجد آبی و ده ها اتاق دیگر در شهر هانسیاتیک. در آن زمان حملاتی نیز در نیدرزاکسن، هسن، بادن-وورتمبرگ، باواریا، برلین و نوردراین-وستفالن انجام شد. در آن زمان مواد گسترده ای ضبط شد.

سال‌ها است که درخواست‌هایی برای تعطیلی وجود دارد. بوندستاگ همچنین از دولت فدرال خواسته بود تا بررسی کند که آیا و چگونه می توان مرکز اسلامی هامبورگ را به عنوان مرکزی برای عملیات رژیم ایران در آلمان تعطیل کرد. شهروندان هامبورگ نیز خواستار تعطیلی این مرکز شدند.

به گفته دفتر ایالتی هامبورگ برای حفاظت از قانون اساسی، IZH نماینده اهداف انقلاب اسلامی است که کاملاً مخالف نظم اساسی آزاد و دموکراتیک قانون اساسی است. در سال‌های اخیر، IZH شبکه سراسری تماس ایجاد کرده است که از طریق آن بر شیعیان ملیت‌های مختلف و همچنین مساجد و باشگاه‌های شیعی - تا کنترل کامل و از جمله کنترل کامل - اعمال نفوذ ‌کند.

تلويزيون كانال 1 آلمان Tagesschau: چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024  ساعت 8:08

https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/verbot-islamischeszentrum-hamburg-100.html

«مسجد کبود» بسته شد - مرکز اسلامی هامبورگ ممنوع شد
وزارت کشور آلمان انجمن مسجد شیعی مرکز اسلامی هامبورگ را ممنوع کرد. یکی از اتهامات: حمایت از تروریسم. همچنین، در ایالت‌های دیگر نیز تفتیش‌هایی صورت گرفته است.

مقاله به قلم فلوریان فلاده از WDR و ولکمار کابیچ از NDR

در سال گذشته، نیروهای دولتی در خیابان Schöne Aussicht ("چشم‌انداز زیبا") در شمال هامبورگ حاضر شدند. مأموران در نوامبر ۲۰۲۳ یک ساختمان چشمگیر در کنار آلستر (منطقه معروف هامبورگ مشرف به دریا -م) را تفتیش کردند: مسجد شیعی امام علی، که به "مسجد آبی" نیز معروف است. امروز چهارشنبه، پلیس دوباره آمد. اما این بار فقط برای تفتیش نبود. مسجد اکنون بسته می‌شود.

بر اساس اطلاعات  ARD (تلویزیون کانال ۱ آلمان)، وزارت کشور آلمان انجمنی که "مسجد آبی" را اداره می‌کند، یعنی مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) را ممنوع کرده است. به گفته این وزارتخانه، این انجمن برخلاف نظم قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان عمل کرده و نفرت‌پراکنی‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی را ترویج می‌کرده است. علاوه بر این، نمایندگان این مسجد در گذشته اعمال خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس را ستایش کرده و از سازمان‌های تروریستی ممنوعه مانند حزب‌الله حمایت کرده‌اند.

  ممنوعیت پنج انجمن دیگر

وزیر کشور، نانسی فازر، همچنین پنج انجمن دیگر را که به عنوان سازمان‌های وابسته به IZH شناخته می‌شوند، ممنوع کرده است. صبح امروز در هشت ایالت، پلیس عملیات‌هایی انجام داد. در مجموع، ۵۳ مکان شامل مساجد و اتاق‌های انجمن تفتیش شدند. مواد و اموال نیز ضبط شد.

پس از یورش و تفتیش سال گذشته، ادارات  تحت هدایت اداره حراست از قانون اساسی فدرال (BfV) مواد توقیف شده را با توجه به ممنوعیت حقوقی کنونی بررسی کردند. این مواد شامل اسناد مکتوب متعدد، حامل‌های داده، کامپیوترها و کتب بود.

بر اساس حکم ممنوعیت بیش از ۲۰۰ صفحه‌ای وزارت کشور، IZH به تبلیغ یهودی‌ستیزی تهاجمی و دشمنی شدید با اسرائیل متهم است که با ایده تفاهم بین‌المللی در تضاد است. همچنین این انجمن به ترویج ایدئولوژی اسلام‌گرایی توتالیتر، که رژیم ایران آن را نمایندگی می‌کند، پرداخته است.

اتهام حمایت از حزب‌الله

جزء مهم دیگری از این ممنوعیت، اتهام کیفری حمایت از تروریسم است. این انجمن متهم به حمایت از سازمان تروریستی حزب‌الله که در آلمان ممنوع است، می‌باشد، از جمله از طریق جذب افراد و جمع‌آوری کمک‌های مالی.

وزارت کشور آلمان همچنین معتقد است که IZH ساختاری سراسری در آلمان ایجاد کرده است که جهت‌گیری‌های سیاسی و مذهبی را به مساجد محلی دیکته می‌کند و از طرف دولت ایران مواضع یهودستیزانه و ضددموکراتیک را گسترش می‌دهد.

"مسجد آبی" به عنوان یکی از مهمترین مراکز جامعه دینی شیعه در اروپا شناخته می‌شود. انجمن IZH در سال ۱۹۵۳ تأسیس شد و در آن زمان توسط ایرانیان در تبعید تأمین مالی می‌شد. ارتباطات با ایران نزدیک تلقی می‌شوند، به ویژه از زمان به قدرت رسیدن بنیادگرایان مذهبی در تهران پس از سال ۱۹۷۹.

اداره حراست از قانون اساسی هامبورگ از سال ۱۹۹۳ IZH را زیر نظر داشته و این انجمن را به عنوان یک سازمان اسلام‌گرایانه طبقه‌بندی کرده است، زیرا ایدئولوژی بنیادگرایانه رژیم ملایان ایران را نمایندگی می‌کند. به گفته اداره حراست از قانون اساسی، این انجمن یک "پایگاه وابسته به تهران" است.

  شکایت ناموفق علیه نظارت

مدیریت IZH علیه نظارت توسط اداره حراست از قانون اساسی شکایت کرد، اما ناموفق بود. در ژوئن ۲۰۲۳، دادگاه اداری هامبورگ پس از دو روز دادرسی تصمیم گرفت که این اداره می‌تواند همچنان این انجمن را به عنوان یک سازمان اسلام‌گرا با اهداف مغایر با قانون اساسی طبقه‌بندی کرده و در گزارش اداره حراست از قانون اساسی ذکر کند. دادگاه فقط برخی از اظهارات مربوط به IZH در گزارش حراست از قانون اساسی سال ۲۰۱۹ را غیرقانونی اعلام کرد.

اندی گروت (SPD)، وزیر امور داخلی ایالت هامبورگ پس از صدور حکم اعلام کرده بود: «IZH یک نهاد کاملاً افراطی و ضد دموکراتیک است".

کشف اتفاقی چند سال پیش برای مأموران اداره حراست از قانون اساسی خوش‌یمن بود. امام "مسجد آبی" که بین هامبورگ و تهران در رفت و آمد بود، در فرودگاه هنگام بازگشت از ایران تحت کنترل قرار گرفت. پلیس فدرال چندین دفترچه و مدارک از جمله اسنادی که به دستگاه امنیتی ایران نسبت داده می‌شدند، کشف کرد.

این مدارک نشان می‌داد که مدیریت مسجد به وضوح ارتباطات نزدیکی با رژیم ملایان داشت. در این اسناد، محمد هادی مفتح، رئیس IZH، در نامه‌های شخصی به عنوان "نماینده رهبر معظم، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ" معرفی شده بود. سرویس اطلاعات فدرال (BND)  [اداره امنیت خارجی آلمان – م] نیز در گزارشی تأیید کرد که مفتح در اوایل دهه ۱۹۹۰ خود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است.

ملک به مالکیت دولت منتقل می‌شود

ممنوعیت امروز IZH با یک ویژگی خاص همراه است: بر اساس اطلاعات NDR، WDR و SZ، ملک ثبت شده در کنار منطقه آلستر خارجی اکنون به مالکیت دولت درمی‌آید. هنوز مشخص نیست که با این ساختمان‌ها چه خواهد شد. در محافل امنیتی گفته می‌شود که این مسجد همچنان برای اهداف مذهبی در دسترس خواهد بود. اما اینکه چه کسی مدیریت مسجد را بر عهده خواهد گرفت، هنوز تعیین نشده است.

با ممنوعیت امروز علیه IZH، به گفته محافل امنیتی، ضربه مهمی به فعالیت‌ها و ساختارهای رژیم ایران در اروپا وارد شده است. در محافل دیپلماتیک پیش‌بینی می‌شود که تهران ممکن است با ممنوعیت سازمان‌ها و نهادهای آلمانی واکنش نشان دهد یا حتی اقدامات تلافی‌جویانه سخت‌تری را در پیش بگیرد.

 

ان ت فاو n-TV: چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024  ساعت 6:01

https://www.n-tv.de/politik/Gesichert-extremistisch-Ermittler-stuermen-Blaue-Moschee-in-Hamburg-Bundesinnenministerium-verbietet-Traegerverein-IZH-article25110053.html

دست دراز رژیم آخوندها؟ "مطمئناً افراطی" - بازرسان به مسجد آبی در هامبورگ یورش بردند
نوشته باستین ولمر Bastian Vollmer

یک حمله بزرگ علیه اسلام گرایان رادیکال در سراسر کشور در جریان است. تمرکز اقدامات جستجو، مسجد آبی زیبا در آلستر بیرونی هامبورگ است. او مظنون به عمل به عنوان بازوی دراز رژیم آخوندی در ایران در آلمان است.

افسران پلیس هامبورگ و سایر ایالت های فدرال صبح امروز یک یورش گسترده سراسری را علیه اسلام گرایان تندرو آغاز کردند. به درخواست وزارت کشور فدرال، بازرسان در حال رسیدن به هشت ایالت فدرال و جستجوی 53 ساختمان هستند. تمرکز اقدامات جستجو، روی مسجد آبی در آلستر بیرونی هامبورگ است.

این مسجد مظنون به عمل به عنوان بازوی دراز رژیم ملاهای شیعه در ایران در آلمان است. اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی، انجمن حامی مسجد، "مرکز اسلامی هامبورگ" (IZH) را به طور قطع افراطی ارزیابی می کند. او صبح امروز با شروع یورش توسط وزارت کشور فدرال از عضویت در انجمن ها محروم شد. "هدف و فعالیت های انجمن "مرکز اسلامی Hamburg e.V." در بیانیه رسمی آمده است که (IZH) از جمله سازمان‌های زیرمجموعه آن، علیه نظم قانون اساسی، علیه ایده تفاهم بین‌المللی و مغایر با قوانین کیفری هستند. دارایی های گروه ها مصادره خواهد شد.

 

پلیس "با اسلحه کشیده" از مسجد عبور کرد.

IZH از سال 1993 توسط اداره حفاظت از قانون اساسی هامبورگ تحت نظارت بوده است. از سال 2017 به عنوان «ابزار حکومت داری ایران» طبقه بندی شده است. اندی گروت، وزیر داخلی ایالت هامبورگ، امروز صبح در پلتفرم X نوشت: «مرکز اسلامی هامبورگ امروز تاریخی شد. بسته شدن این پاسگاه رژیم ضد بشری ایران، تأثیر واقعی علیه افراط‌گرایی اسلامی است.»

حمایت از حزب الله؟

سایر سازمان ها و سازمان های فرعی تحت تأثیر این حمله سراسری قرار دارند. در مجموع چهار مسجد شیعیان تعطیل می شود. حدود 150 تا 200 جامعه شیعی در آلمان وجود دارد.

از جمله، مقامات امنیتی در حال بررسی این ظن هستند که IZH از فعالیت های شبه نظامیان حزب الله لبنان که در آلمان ممنوع است، حمایت می کند. تحقیقات بر اساس قانون انجمن علیه "مرکز اسلامی هامبورگ" ماه هاست که در حال انجام است. مارکو هاس، سخنگوی مطبوعاتی اداره حفاظت از قانون اساسی هامبورگ، در بهار در ntv توضیح داد: «این اسلام گرایان در آلستر بیرونی می خواهند نظم اجتماعی مبتنی بر قوانین شریعت را معرفی کنند. در چنین نظم اجتماعی، تعدادی از حقوق اساسی اعمال نمی شود و به همین دلیل است که این موضوع در مورد آنها رعایت می شود.

"شبهات جدی تایید شد"

قبلاً در 16 نوامبر 2023، یورش بزرگی به مسجد آبی و 54 ملک دیگر در هامبورگ، نیدرزاکسن، هسه، بادن-وورتمبرگ، باواریا، برلین و نوردراین-وستفالن صورت گرفت. در آن زمان اقلام کشف شده شامل پول نقد، تلفن همراه، لپ تاپ و یک گاوصندوق بود.

هر کس که اسلام گرا باشد اینجا آینده ای ندارد.

نانسی فایسر وزیر کشور فدرال در بیانیه ای گفت: «پس از اقدامات گسترده جستجو در نوامبر 2023، مقامات امنیتی ما به دقت مواد ضبط شده را ارزیابی کردند. "شبهات جدی در این تحقیقات که با تلاش فراوان انجام شد به قدری تایید شد که ما امروز ممنوعیت را اعلام کردیم. بنابراین به فعالیت این اسلامگرایان پایان دادیم. این یک گام بیشتر و منسجم علیه اسلامگرایان و افراط گرایی است."

فائسر ادامه داد: «این ایدئولوژی اسلام‌گرایانه علیه کرامت انسانی، علیه حقوق زنان، علیه یک دستگاه قضایی مستقل و علیه دولت دموکراتیک ما است. IZH و سازمان‌های زیرمجموعه آن نیز از شبه‌نظامیان رادیکال حزب‌الله در لبنان حمایت کردند و یهودی‌ستیزی تهاجمی را گسترش دادند."

اشپيگلDer Spiegel: چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024 ساعت 10:09  

https://www.spiegel.de/politik/deutschland/islamisches-zentrum-hamburg-innenministerin-nancy-faeser-verbietet-traegerverein-der-blauen-moschee-a-b8c71461-204f-4bdb-8d8a-8899d01698dc

مسجد آبی - یورش در هامبورگ - وزیر کشور فایزر مرکز اسلام گرایان وفادار به ایران را ممنوع کرد
مقامات مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) را پاسگاه رژیم در تهران می دانند. طبق اطلاعات اشپیگل، وزارت کشور فدرال اکنون این مرکز را تعطیل کرده است.

توسط انسگار زیمنس و ولف ویدمن اشمیتAnsgar Siemens und Wolf Wiedmann-Schmidt

  عملیات در هامبورگ: افسران پلیس در مقابل مسجد آبی 

مسجد کبود همچنان در برنامه گردش در پورتال های گردشگری است. در یک سفر با اتوبوس در اطراف آلستر بیرونی Outer Alster، این [اتوبوس] دو طبقه [گردشگری] در "زیبایی شرقی در وسط هامبورگ" نیز توقف می کند، یکی از ارائه دهندگان تبلیغ می کند. کلیسا با گنبد آبی فیروزه‌ای و «دو مناره باشکوه» حسی از «1001 شب» را به شهر هانزیایی می‌آورد.

مقامات امنیتی دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به مسجد آبی و انجمن حامی آن، مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) دارند. آنها آن را پاسگاه رژیم ایران در آلمان و جولانگاه افراط گرایی می دانند.

شبهات تایید شده است

در پاییز، 800 افسر پلیس مرکز و باشگاه های مرتبط با آن را در چندین ایالت فدرال جستجو کردند و اسناد، رایانه ها، تلفن های همراه و مقادیر زیادی پول نقد را ضبط کردند.

بر اساس اطلاعات اشپیگل، این چهارشنبه وزارت کشور فدرال تحت رهبری نانسی فایزر (SPD) IZH را ممنوع کرد. پس از ارزیابی شواهد، شبهه این وزارتخانه تایید شده است: این مرکز به تبلیغ اندیشه‌های اسلام‌گرای توتالیتر حاکمیت، یهودی‌ستیزی و خصومت با اسرائیل و حمایت از سازمان تروریستی حزب‌الله که همپیمان رژیم ایران است و در سال‌های اخیر در آلمان ممنوع شده است. 

بیشتر در مورد این موضوع

تبلیغات برای ایران: سیاستمداران خواستار تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ شدند

   ارتباط با رژیم ایران: یورش سراسری به محیط اسلامگرا - دهها ساختمان جستجو شده توسط یورگ دیهل، انسگار زیمنس و ولف ویدمن اشمیت

   

 مناظره درباره مسجد آبی در هامبورگ: بازوی دراز آخوندها نوشته مایک باومگارتنر، کاترین الگر و آن کاترین مولر

بازوی دراز آخوندها

   بر اساس دستور ممنوعیت وزارت کشور، IZH علیه نظم قانون اساسی و ایده تفاهم بین المللی است. فعالیت‌های انجمن و سازمان‌های زیرمجموعه آن که اکنون نیز ممنوع شده‌اند، مانند انجمن اسلامی بایرن و مرکز فرهنگ اسلامی در فرانکفورت آم ماین، نیز «با قوانین جزایی مغایرت دارد».

از صبح زود، مقامات مجدداً IZH و همچنین بیش از 50 ساختمان و اتاق دیگر را در مجموع 8 ایالت فدرال جستجو کرده اند: هامبورگ، برلین، برمن، نیدرزاکسن، نوردراین-وستفالن، مکلنبورگ-پومرانی غربی، هسن و باواریا

در طی این یورش، دارایی‌های IZH و سازمان‌های زیرمجموعه آن مصادره می‌شوند - از جمله، طبق اطلاعات اشپیگل، مسجد آبی در آلستر بیرونی. به محض نهایی شدن ممنوعیت، ساختمان ذکر شده به ملک فدرال تبدیل می شود. همراه با سنای هامبورگ، دولت فدرال می‌خواهد به این موضوع رسیدگی کند که این ملک چه خواهد شد. در این میان، نیروهای امنیتی قرار است از مسجد آبی در برابر خرابکاری محافظت کنند.

ارتباط با حزب الله

مدت‌ها این ممنوعیت در انتظار بود. دفتر حفاظت از قانون اساسی برای چندین دهه بر IZH نظارت می کند. اداره فدرال در گزارش سالانه فعلی خود، آن را به عنوان «مرکز مهم تبلیغاتی ایران در اروپا» توصیف می کند. به گفته دفتر حفاظت از قانون اساسی هامبورگ، محمد مفتح، رئیس IZH "یک نماینده باتجربه و آموزش دیده رژیم فعلی در تهران" است. این مرکز در خدمت "برقراری جهت گیری ضد دموکراتیک و ضدیهودی اسلام شیعی با الگوبرداری از ایدئولوژی دولتی ایران" در اروپا است.

 

بوندستاگ [پارلمان فدرال] فشار آورد

در پاییز 2022، جناح های چراغ راهنمایی در بوندستاگ طرحی را ارائه کردند: وزارت کشور فدرال باید بررسی کند که "آیا و چگونه می توان مرکز اسلامی هامبورگ را به عنوان مرکزی برای عملیات رژیم ایران در آلمان تعطیل کرد." پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل در پاییز، بوندستاگ به اتفاق آرا از دولت خواست که «برای بستن مرکز اسلامی هامبورگ تلاش کند».

IZH همواره اتهامات مطرح شده از سوی سیاستمداران و مقامات را رد کرده است. این انجمن تاکید کرد که ابزار حکومت ایران نیست و "هر گونه خشونت و افراط گرایی" را محکوم می کند.

چند روز پیش، مفتح، مدیر IZH به «همبرگر مورگن پست» گفت که این یک مؤسسه کاملاً مذهبی است. اسلامی که ما در اینجا تبلیغ می کنیم، اسلام عقل است، اسلام صلح، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز بین مردم، به نظر من هیچ دلیلی برای تعطیلی وجود ندارد.

نمایندگان این مرکز می توانند در دادگاه اداری فدرال لایپزیگ علیه این ممنوعیت اقدام قانونی کنند.

ان دٍ اٍرNDR: چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024 ساعت 12:27 

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Islamisches-Zentrum-Hamburg-verboten-Polizei-stuermt-Blaue-Moschee-,islamischeszentrum138.html

مرکز اسلامی هامبورگ ممنوع شد - پلیس به مسجد آبی یورش برد
وزارت کشور فدرال مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) را ممنوع کرده است. از صبح امروز، پلیس علیه این انجمن در مسجد آبی در آلستر و در هفت ایالت فدرال دیگر وارد عمل شده است.

این یک عملیات مورد انتظار مقامات امنیتی بود. صبح روز چهارشنبه، صدها افسر به جلوی مسجد آبی در هامبورگ آلستر و در مقابل ساختمان پنج انجمن در سراسر کشور که نزدیک به مرکز اسلامی هامبورگ هستند، آمدند. در مجموع 53 ملک مانند مساجد، اتاق‌های انجمن و آپارتمان‌ها در هامبورگ، برمن، برلین، نیدرزاکسن، مکلنبورگ-پومرانی غربی، هسن، نوردراین-وستفالن و باواریا جستجو شد. مواد و دارایی ها مصادره شد.

  Image

مسجد آبی در آلستر بیرونی هامبورگ.

IZH ممنوع شد - جستجو در سراسر آلمان

گزارش NDR و WDR: نگرانی زیادی وجود دارد که تهران بتواند سازمان های آلمانی را به عنوان انتقام هدف قرار دهد. 

بیشتر مکانهای جستجو شده در شمال آلمان بودند

تنها در هامبورگ 30 ملک مورد بازرسی قرار گرفت. به گفته وزارت کشور، پنج محل در نیدرزاکسن بودند که هیچ کدام مسجد نبودند. چهار جستجو در منطقه اداره پلیس اولدنبورگ و یک مورد در منطقه اداره پلیس لونبورگ انجام شد. در مکلنبورگ-پومرانی غربی، یک آپارتمان خصوصی در گریفسوالد مورد بازرسی قرار گرفت. با این حال، این قبلا رها شده بود.

IZH برای مدت طولانی تحت نظر بوده است

دفتر حفاظت از قانون اساسی هامبورگ به مدت 30 سال است که IZH را زیر نظر دارد و در گزارش های خود از "بازوی گسترده" رژیم ایران در اروپا صحبت می کند. به گفته دفتر حفاظت از قانون اساسی، مدیران این مرکز مستقیماً توسط رهبر عالی مذهبی ایران منصوب می شوند و بر جوامع شیعی بسیار فراتر از مسجد هامبورگ نفوذ دارند.

سخنان نفرت انگیز ضد یهود

بسیاری از فعالیت های این مرکز با توجه به توجیه ممنوعیت با قانون اساسی ناسازگار است. مواضع رادیکال اسلامی تبلیغ می شود و تحریکات ضدیهودی انجام می شود. پس از تظاهرات گسترده دو سال پیش در ایران و تشدید پس از حمله حماس به اسرائیل، درخواست‌های مکرر در سیاست برای ممنوعیت IZH مطرح شد. به گفته وزارت کشور فدرال، این انجمن به عنوان نماینده مستقیم «رهبر انقلابی» ایرانی، ایدئولوژی موسوم به «انقلاب اسلامی» را در آلمان به شیوه‌ای تهاجمی و مبارزاتی منتشر می‌کند. نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال (SPD) گفت: برای من بسیار مهم است که یک تمایز واضح قائل شوم: ما علیه یک دین عمل نمی کنیم. عمل مسالمت آمیز مذهب و مذهب شیعه صراحتاً تحت تأثیر این ممنوعیت قرار نمی گیرد.

ضربه موثر به افراط گرایی اسلامی

اولین شهردار هامبورگ پیتر شنتسچر Peter Tschentscher (SPD) در یک کنفرانس مطبوعاتی در صبح گفت: "این روز خوبی برای جامعه شهری هامبورگ است." «در سال‌های اخیر تحمل خواندن گزارش‌های دفتر حفاظت از قانون اساسی درباره فعالیت‌های مسجد کبود و ارتباط آن با رژیم در تهران دشوار بوده است. زیرا اسلام‌گرایی افراطی و یهودستیزی جایی در شهر جهان وطنی، دموکراتیک و آزاد هانزیا ندارد.» به گفته سناتور داخلی اندی گروت (SPD)، IZH "تاریخ امروز" است. بسته شدن «این پاسگاه رژیم ضد بشری ایران یک تأثیر واقعی علیه افراط گرایی اسلامی است». شهردار دوم هامبورگ کاترینا فگبانک (سبزها) از "تصمیم بسیار خوب و ضربه ای مهم علیه بازوی دراز رژیم ضد بشری آخوندها در ایران" صحبت کرد.

انتقاد مخالفان

دنیس ترینگ، رهبر گروه پارلمانی CDU، SPD و سبزها را متهم کرد که «سال‌ها بی‌تفاوت به فعالیت‌های IZH نگاه می‌کردند و تنها پس از فشارهای زیاد و خیلی دیر، یک روند ممنوعیت را به اجرا گذاشتند». کانسو اوزدمیر، رهبر گروه پارلمانی جناح چپ، گفت: «این باور که می‌توان تنها با چنین اقدامی با اسلام‌گرایی مبارزه کرد، ظاهری است». ریا شرودر، نماینده حزب هامبورگ در بوندستاگ گفت که این ممنوعیت یک روز خیلی زود اتفاق نیفتاده است.

  Image

مسجد آبی: پیشینه مرکز اسلامی هامبورگ

IZH سالهاست مورد انتقاد قرار گرفته است. چگونگی پیدایش و چرایی آن بیش از 30 سال است که توسط اداره حفاظت از قانون اساسی نظارت می شود: 

مهمترین پرسش و پاسخ.

آینده مسجد آبی نامشخص است

ممنوعیت IZH با یک ویژگی خاص همراه است: طبق اطلاعات NDR، WDR و SZ، اموال فهرست شده در Outer Alster اکنون در حال تبدیل شدن به مالکیت ایالت است. هنوز مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی برای ساختمان ها خواهد افتاد. تشنچر گفت: «ما با وزارت کشور در مورد احتمالات استفاده در آینده صحبت خواهیم کرد که کاراکتر این ساختمان را در این مکان ویژه رعایت کند. در محافل امنیتی گفته می شود که این مسجد باید در آینده نیز برای اهداف مذهبی در دسترس باشد. اما اینکه چه کسی مدیریت مسجد را برعهده می گیرد هنوز مشخص نشده است.

IZH سالهاست که توسط دفتر حفاظت از قانون اساسی نظارت می شود

IZH همچنین برای حدود 30 سال به طور مرتب در گزارش های دفتر حمایت از قانون اساسی هامبورگ در فصل "اسلامگرایان ایرانی" ظاهر می شود. این مسجد از اوایل دهه 1960 در مسجد امام علی - همچنین به نام مسجد آبی - در آلستر بیرونی هامبورگ مستقر شده است. زمانی که این مسجد تأسیس شد، بودجه این مسجد توسط بازرگانان ایرانی مقیم هامبورگ تامین شد و به عنوان محل ملاقات مذهبی برای شیعیان ساکن در شهر هانسی عمل می‌کرد. ماه هاست که بحث تعطیلی این مرکز مطرح شده است.

مورگن پست MoPo: چهارشنبه  3  مرداد 1403 - 24 ژوئيه 2024  

https://www.mopo.de/hamburg/polizei/blaue-moschee-izh-mullahs-iran-hamburg/

 

  Image

وزیر کشور فدرال مرکز اسلامی هامبورگ را که مسجد آبی در کرانه آلستر را اداره می کند، ممنوع کرد.

از :اولاف واندر، الکساندر ژوزفوویچ

ممنوعیت IZH: دولت مسجد آبی را مصادره کرد و امام را پیاده کرد
مرکز تبلیغات ایران در اروپا، بازوی گسترده رژیم ملاها در جمهوری فدرال به حساب می آمد: «مرکز اسلامی هامبورگ» (IZH). نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال (SPD) اکنون پیامدهای آن را ترسیم کرده و IZH را که مقر آن در "مسجد آبی" در آلستر بیرونی است، ممنوع کرده است. این وزارتخانه در صبح امروز به MOPO تایید کرد که حوالی ساعت 6 صبح پلیس به سمت ساختمان رفت و حکم ممنوعیت را تحویل داد و ساختمان را بازرسی کرد.

در مجموع 53 ملک در هشت ایالت فدرال از صبح مورد بازرسی قرار گرفته است - 30 ملک فقط در هامبورگ. دلیل ارائه شده این بود که IZH "یک سازمان افراطی اسلام گرایی است که اهداف ضد قانون اساسی را دنبال می کند". علاوه بر هامبورگ، حملاتی در برمن، نیدرزاکسن، مکلنبورگ-پومرانی غربی، برلین، نوردراین-وستفالن، هسن و بایرن نیز انجام شد.

مسجد کبود مصادره شد

نه تنها خود IZH، بلکه سازمان های زیرمجموعه آن نیز ممنوع شد، از جمله «آکادمی اسلامی آلمان»، «انجمن حامیان یک مسجد ایرانی-اسلامی در هامبورگ»، «مرکز فرهنگ اسلامی» در فرانکفورت (ماین). "انجمن اسلامی باواریا" در مونیخ و "مرکز اسلامی برلین". دارایی ها مصادره شد.

طبق اطلاعات "اشپیگل"، این مسجد شامل خود "مسجد آبی" نیز می شود. به همراه سنا، دولت فدرال می‌خواهد وضعیت اموال فهرست شده را بررسی کند. در این میان، نیروهای امنیتی قرار است از مسجد در برابر خرابکاری محافظت کنند.

دارایی های توقیف شده شامل این اتومبیل سواری آئودی نیز می شود - بنا بر گزارش ها، ماشین شرکتی رئیس مسجد. 

  Image

علاوه بر سایر دارایی ها، یک دستگاه خودروی لیموزین آئودی نیز توسط پلیس توقیف شد. 

فایزر: مسجد آبی "یهودستیزی تهاجمی" را گسترش می دهد

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال (SPD) درباره این ممنوعیت گفت: «امروز ما «مرکز اسلامی هامبورگ» را که یک ایدئولوژی اسلام‌گرا و تمامیت‌خواه را در آلمان تبلیغ می‌کند، ممنوع کردیم. این ایدئولوژی اسلام گرایانه علیه کرامت انسانی، علیه حقوق زنان، علیه یک دستگاه قضایی مستقل و علیه دولت دموکراتیک ما است. علاوه بر این، «مرکز اسلامی هامبورگ» و سازمان‌های زیرمجموعه آن از تروریست‌های «حزب الله» حمایت می‌کنند و یهودستیزی تهاجمی را گسترش می‌دهند.

  Image

برای دومین بار در عرض چند ماه، پلیس به مسجد آبی در Uhlenhorst یورش برد.

ممنوعیت IZH ماه ها انتظار می رفت، زیرا وزارت کشور فدرال تحقیقاتی را در مورد قانون انجمن از اوایل سال 2023 آغاز کرد. دلیل: سوء ظن اینکه فعالیت های باشگاه بر خلاف قانون اساسی و ایده تفاهم بین المللی است و IZH از سازمان تروریستی لبنان "حزب الله" حمایت می کند که هدف آن محو اسرائیل از روی نقشه است.

گروت: ضربه موثر علیه افراط گرایی اسلامی

شواهدی که در جریان جستجوها در نوامبر 2023 یافت شد، این ظن را تا حدی تأیید می کرد که اکنون IZH می تواند ممنوع شود. فایزر ادامه داد: «ما بدین ترتیب به فعالیت این اسلامگرایان پایان دادیم. این یک گام ثابت دیگر در برابر افراط گرایی اسلام گرا است، وزیر امور خارجه همچنین با تاکید بر اینکه ما علیه یک مذهب اقدام نمی کنیم، بلکه علیه اسلام گرایان اقدام می کنیم، تصریح کرد: عمل مسالمت آمیز شیعیان به دین و مذهب صراحتاً تحت تأثیر ممنوعیت ما قرار نمی گیرد.

اندی گروت، سناتور امور داخلی هامبورگ (SPD) این ممنوعیت را "اعتصابی علیه افراط گرایی اسلامی" خواند و از فائزر به خاطر اقداماتش تشکر کرد. دفتر حفاظت از قانون اساسی هامبورگ نیز "با سالها کار فشرده" به این موفقیت کمک کرد، که گروت نیز صریحاً از آن تشکر کرد. شهردار پیتر شنتسچر (SPD) گفت: «فعالیت های ضد قانون اساسی مرکز اسلامی هامبورگ امروز پایان یافت. «این روز برای جامعه شهری هامبورگ خوب است. اسلام گرایی رادیکال و یهودی ستیزی جایی در جهان جهان وطنی، دموکراتیک و آزاد یعنی شهر هانسی ندارد.

مسجد کبود: بحث درباره ممنوعیت سال‌هاست که در حال جوشیدن است

بحث عمومی در مورد اینکه آیا IZH دیگر قابل تحمل است یا نه پس از مرگ ژینا مهسا امینی 22 ساله آغاز شد. این زن جوان ایرانی در ۲۲ شهریور ۱۳۹۱ در یکی از ایستگاه‌های متروی تهران به اتهام پوشیدن «لباس‌های غیر اسلامی» توسط پلیس اخلاق مداری دستگیر شد و سپس در شرایط نامشخصی در بازداشت جان باخت.

مرگ ژینا مهسا امینی موجی از اعتراضات چند ماهه را در ایران برانگیخت که توسط آخوندها با خشونت سرکوب شد. چند تن از رهبران جنبش اعتراضی اعدام شدند. ایرانیان تبعیدی نیز علیه رژیم ملاها در هامبورگ تظاهرات کردند.

مسجد کبود: رهبر مدعی است که از صلح حمایت می کنند

در مقابل این پس زمینه، ائتلاف چراغ راهنمایی در بوندستاگ به نفع بستن IZH صحبت کرد. طرح مربوطه در 9 نوامبر 2022 با رای فراکسیون های ائتلاف توسط بوندستاگ به تصویب رسید.

ریاست مرکز به مدت شش سال بر عهده امام محمد هادی مفتح بوده است که جمعه گذشته در گفت و گو با MOPO گفته است که IZH به هیچ وجه بازوی دراز شده جمهوری اسلامی ایران نیست. مفتح تاکید کرد که IZH از خشونت، ترور یا سیاست حمایت نمی کند. «اسلامی که ما در اینجا تبلیغ می کنیم، اسلام عقل، اسلام صلح، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز بین مردم است.»

از سوی دیگر، دفتر حمایت از قانون اساسی هامبورگ اطلاعاتی در اختیار دارد که IZH نماینده مواضع افراطی است که «کاملاً مخالف نظم اساسی آزاد-دمکراتیک» است. مفتح شخصاً از سوی دفتر حفاظت از قانون اساسی متهم است که «نماینده باتجربه و آموزش دیده رژیم فعلی تهران» است. خانواده او به شدت با نخبگان دولتی-مذهبی ایران ادغام شده اند. او خود سال‌ها سمت‌های مدیریتی مختلفی در «رسانه‌های دولتی» داشته است. (با dpa)