Loading...

قتل هدفمند (خامنه ای) اعلان مستقیم جنگ علیه ایران است

image
30-09-2024

قتل هدفمند (خامنه ای) اعلان مستقیم جنگ علیه ایران است

 

تاگس اشپيگل Tagesspeigel
قتل هدفمند (خامنه ای) اعلان مستقیم جنگ علیه ایران است 
یکشنبه  8  مهر 1403 - 29 سپتامبر 2024 
 

Image

رهبر انقلاب ایران علی خامنه ای (تصویر) پس از کشته شدن نصرالله، رهبر حزب الله، به محلی امن منتقل شد.

 تاگس اشپیگل پلاس خامنه‌ای در مکانی امن: 

«قتل هدفمند اعلان مستقیم جنگ علیه ایران است»
علی خامنه‌ای، رهبر ایران پس از حملات به حزب‌الله به محلی امن منتقل شد. آیا او اکنون در لیست اسرائیل نفر بعدی است؟ کارشناسان به مهمترین سوالات پاسخ می دهند.

نویسنده: توماس سیبرت، لورا داهمر / Thomas Seibert & Laura Dahmer

اول اسماعیل هنیه، بعد حسن نصرالله – و به زودی آیت الله علی خامنه ای؟ پس از کشته شدن رهبران حماس و حزب الله توسط اسرائیل  از اواخر ژوئیه، رژیم ایران نگران است که اکنون نوبت به رهبر انقلابی 85 ساله در تهران برسد.

بنا به گزارش رسانه‌ها، خامنه‌ای در آخر هفته از اقامتگاه رسمی خود در تهران به مکانی مخفی منتقل شد.

1.                 چرا خامنه ای را به امان رساندند؟

هانس جاکوب شیندلر، کارشناس امنیتی، این روش را غیرعادی می‌داند. پس از قتل اسماعیل هنیه، رهبر حماس و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، رژیم ایران باید تصور کند که اقدامات احتیاطی که مدت‌ها کافی تلقی می‌کرد دیگر کافی نیست.

Image

هانس یاکوب شیندلر مدیر ارشد پروژه بین المللی مبارزه با افراط گرایی است و ریاست دفتر [مبارزه با افراط گرایی] در برلین را بر عهده دارد. 

کارشناس پروژه بین‌المللی مبارزه با افراط‌گرایی می‌گوید: «اگرچه اسرائیل  سال‌ها به حذف نصرالله علاقه داشت، اما در مورد حمله مستقیم به نصرالله تردید داشت.

قبلاً تهدیداتی وجود داشته است: در حالی که نیروی هوایی اسرائیل  در شامگاه جمعه در حال آماده سازی حمله خود به پناهگاه نصرالله در بیروت بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که "بازوی دراز اسرائیل " می تواند به آن برسد. هر جای ایران "پیام او به ظالمان تهران" این بود: "اگر به ما حمله کنید، ما به شما حمله می کنیم."

2.چرا خامنه ای اینقدر برای دولت اسرائیل  مهم است؟

برای چندین دهه، دولت اسرائیل  رژیم ایران را به عنوان دشمن اصلی خود تعریف کرده است. خامنه ای رهبر مذهبی ایران و شخصیت مرکزی رژیم است. شیندلر می‌گوید: «این ایده که او ممکن است از سوی اسرائیل  در معرض خطر باشد، غیرمنطقی نیست.

نتانیاهو مدت‌هاست که از آمریکا خواسته است تا برای جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای ایران، حملات نظامی علیه ایران انجام دهد. پس از مرگ نصرالله، ناسیونالیست‌های راست‌گرای اسرائیل  در شبکه‌های اجتماعی نوشتند خامنه‌ای نفر بعدی است.

3. احتمال حمله اسرائیل  چقدر است؟

حداقل این امکان وجود دارد که سرویس مخفی اسرائیل  بتواند رهبر انقلاب ایران را پیدا کند و بر محافظان او چیره شود. ماموران موساد توانستند هنیه، رهبر حماس را که مهمان دولتی در تهران بود، در مهمانسرای سپاه پاسداران در پایتخت ایران در ماه ژوئیه بیابند و بکشند.

گفته می شود که خامنه ای پس از حمله به نصرالله به مکان امنی منتقل شده است. رهبر انقلاب آخرین بار چند روز پیش در انظار ظاهر شد، اما اکنون می تواند مخفی شود.

ملاحظات راهبردی مهمی وجود دارد که مخالف کشتار هدفمند خامنه ای توسط اسرائیل  است.

 

 اما احتمال اینکه اسرائیل  واقعاً حمله کند چقدر است؟ 

آرمان محمودیان از دانشگاه فلوریدا جنوبی به تاگس اشپیگل می‌گوید: «من شک دارم که مقامات ایرانی واقعاً باور کنند که خامنه‌ای در لیست بعدی است.

شیندلر کارشناس می گوید: ملاحظات راهبردی مهمی وجود دارد که مخالف کشتن هدفمند خامنه ای توسط اسرائیل  است. دولت یهود لزوماً مزیتی به دست نمی آورد. اسرائیل  هر کاری که می تواند انجام خواهد داد تا چنین گزینه ای در دسترس باشد – اما در نهایت از اجرای آن خودداری خواهد کرد.

با این حال، اسرائیل  می تواند اعضای رهبری نظامی ایران را تعقیب کند، اگر ایران به جنگ منطقه ای کشیده شود.

آرش عزیزی کارشناس مسائل ایران از دانشگاه بوستون به تاگس اشپیگل می گوید، اما در حال حاضر بعید است که اسرائیل  شکار خامنه ای را باز کند. اما اگر جنگ تشدید شود، ممکن است اتفاق بیفتد.

 

4. حمله به خامنه ای به چه معناست؟

شیندلر می گوید: «قتل هدفمند خامنه ای اعلان مستقیم جنگ علیه رژیم ایران خواهد بود و به احتمال زیاد منجر به جنگ منطقه ای خواهد شد. این به نفع اسرائیل  نیست، اما در حال حاضر دیگر نمی توان آن را در تهران رد کرد.

شیندلر می گوید، با این حال، تخمین این که چنین اقدامی تا چه حد موفق خواهد بود، غیرممکن است. با این حال، آنچه مسلم است این است که بسیار پیچیده تر و در نتیجه خطرناک تر از حمله هوایی علیه نصرالله خواهد بود.

به دلیل فاصله بیشتر، هواپیماهای جنگی باید برای مدت طولانی در هوا بمانند و در این مدت مورد تهدید پدافند هوایی ایران قرار بگیرند. کشتار هدفمند با راکت واقع بینانه نیست. استفاده از پهپادهای دوربرد مسلح یک گزینه خواهد بود. با این حال، اسرائیل  چنین پهپادهایی در اختیار ندارد.»

Image

حسن نصرالله، رهبر مقتول حزب‌الله (راست) و علی خامنه‌ای، رهبر ایران، رابطه نزدیکی داشتند.

علاوه بر این، جایی که احتمالاً اکنون علی خامنه‌ای در آن قرار دارد، به سختی هیچ سلاح متعارفی به او می‌رسد: «در کوه‌های اطراف تهران، ایران شبکه‌ای از تونل‌ها و سنگرها دارد که تنها می‌توانند توسط بزرگترین بمب‌های نیروی هوایی آمریکا یا یک بمب مورد حمله قرار گیرند. شیندلر می‌گوید حمله هسته‌ای می‌تواند محقق شود.

اگر واقعاً حمله ای به خامنه ای صورت گیرد، نه تنها جان رهبر انقلاب - بلکه خود نظام دینی جمهوری اسلامی را نیز هدف قرار می دهد.

با مرگ او، اسرائیل  می‌تواند برای سرنگونی رژیم در تهران و جایگزینی آن با یک دولت طرفدار اسرائیل ، مانند حکومتی به رهبری پسر آخرین شاه، رضا پهلوی، تلاش کند. تندروهای اسرائیل  و آمریکا مدتهاست که رویای تغییر رژیم در ایران را در سر می پرورانند.

5. ایران چگونه ممکن است پاسخ دهد؟

در حال حاضر خامنه‌ای و ژنرال‌هایش مطلقاً می‌خواهند از جنگ علیه اسرائیل  جلوگیری کنند. رهبر انقلاب با واکنش نسبتا محتاطانه خود به مرگ نصرالله نشان دادند که می خواهند از درگیری جلوگیری کنند.

با این حال، خامنه ای تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. عارف کسکین، کارشناس مسائل ایران، می گوید که تندروهای ایرانی از رژیم می خواهند که بالاخره کاری علیه اسرائیل  انجام دهد. این واقعیت که خامنه ای هنوز به حمله اسرائیل  به هنیه در ماه ژوئیه پاسخ نظامی نداده است، رژیم را در مضیقه قرار داده است.

تندروها انتقاد می کنند که اگر رژیم انتقام مرگ هنیه را می گرفت، ممکن بود حمله به نصرالله اتفاق نمی افتاد. تندروها خواستار پاسخ سخت تری هستند.

https://www.tagesspiegel.de/internationales/chamenei-an-sicherem-ort-eine-gezielte-totung-ware-eine-direkte-kriegserklarung-an-den-iran-12455366.html