Loading...

اینس‌تکس منحل شد؛ تروئیکای اروپایی: رژیم ایران هیچگاه از اینس‌تکس برای مردم ایران استفاده نکرد

image
10-03-2023

اینس‌تکس منحل شد؛ تروئیکای اروپایی: رژیم ایران هیچگاه از اینس‌تکس برای مردم ایران استفاده نکرد

سایت دولت انگلستان علت این تصمیم را «ادامهٔ مانع‌تراشی‌ها از سوی رژیم ایران» عنوان کرد.

اینس‌تکس در سال۲۰۱۹ توسط تروئیکای اروپایی راه‌اندازی شد و هدف آن به‌نوعی دور زدن تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه رژیم ایران بود.

اروپا تأکید می‌کرد از این سازوکار می‌خواهد جهت ارسال موارد انسان‌دوستانه استفاده کند. اما به‌گفتهٔ سایت دولت انگلستان رژیم ایران «به‌دلایل سیاسی به‌طور سیستماتیک از انجام وظایف اینس‌تکس جلوگیری کرده است (به‌جز یک مورد). رژیم ایران به‌طور پیاپی و عامدانه پیشنهادات مبادله میان انگلستان، اتحادیه اروپا با رژیم را از راه اینس‌تکس مسدود کرد».

سایت دولت انگلستان در ادامه می‌نویسد «این از یک تصمیم سیاسی رژیم ایران برای جلوگیری از استفاده توسط اینس‌تکس در هر شرایطی ناشی می‌شود. بنابراین سران رژیم ایران با امتناع از همکاری در زمینهٔ صادرات دارو و سایر کالاهای انسان‌دوستانه و ضروری، برخلاف منافع مردم ایران سد راه اینس‌تکس شدند».

تروئیکای اروپایی می‌گویند «با توجه به‌سنگ‌اندازی پیاپی رژیم ایران برای معاملات اینس‌تکس، سهامداران این شرکت به‌این نتیجه رسیدند که دیگر زمینه‌ای برای ادامهٔ فعالیت آن وجود ندارد. آنها در مجمع عمومی ویژهٔ اینس‌تکس روز ۹ مارس۲۰۲۳ به انحلال این شرکت رأی مثبت دادند.

سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آخوندها در واکنش به‌انحلال اینس‌تکس ۱۹اسفند مدعی شد

رژیم آخوندی «هیچگاه به‌اینس‌تکس دل نبسته بود». کنعانی در واکنش به‌افشای جلوگیری از ارسال دارو و موارد انسان‌دوستانه توسط رژیم که در بیانیهٔ تروئیکای اروپایی آمده گفت: «مقصر جلوه دادن نظام در تعطیلی این کانال مالی تلاش واهی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی اروپا در حفظ استقلالش از آمریکا است!».

سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آخوندها هم‌چنین داغ دل نظام به‌خاطر شکست مذاکرات برجام را تازه کرد و گفت: «دولت‌های اروپایی در کنار بی‌عملی در خصوص سایر تعهدات خود، در راه‌اندازی مؤثر اینس‌تکس نیز ناکام بودند و اقدامات لازم و ضروری برای فعال‌سازی آن در قالب انجام تعهدات اروپا ذیل برجام را انجام ندادند.

فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت مجلس قبلی ارتجاع ۱۱بهمن، گفت دولت رئیسی کاری کردند که نظام «هر کجای دنیا که بحرانی باشد، در کانون آن قرار داشته باشد».

فلاحت‌پیشه گفت اعضای دولت رئیسی «هنوز شناخت درستی از تعریف دولت در دنیای امروز ندارند... برای آنها انزوای بین‌المللی (نظام) اصلاً برایشان اهمیتی ندارد و این رویه، بسیار خطرناک است». رئیس کمیسیون امنیت مجلس قبلی ارتجاع افزود: «همین که طرح‌های ضد نظام (در جهان) تا مطرح می‌شود با استقبال زیادی سریعاً رأی می‌آورد و تا نظام طرحی را عنوان می‌کند هیچ استقبالی از آن نمی‌شود، حاکی از همین موضوع است».

البته او نگفت که شکست در مذاکرات برجام، از جمله ناکامی سازوکار اینس‌تکس نه‌تنها در دولت رئیسی، بله در دوران آخوند روحانی هم بود و آنجا هم به‌گفتهٔ حسین شریعمداری، دستاوردش برای نظام «تحقیقاً هیچ» بود.