Loading...

سی‌امین روز جنگ در غزه - منابع رسمی مصر: تخلیه از غزه به مصر از طریق گذرگاه رفح از روز شنبه به‌حالت تعلیق درآمد

image
05-11-2023

سی‌امین روز جنگ در غزه - منابع رسمی مصر: تخلیه از غزه به مصر از طریق گذرگاه رفح از روز شنبه به‌حالت تعلیق درآمد

آخرین خبرهای جنگ در غزه و اسراییل از رویترز

سخنگوی رئیس دولت فلسطین: محمود عباس به بلینکن گفت که باید آتش‌بس فوری و اجازه کمکهای بشردوستانه به نوار غزه وجود داشته باشد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در نوار غزه که توسط حماس اداره می‌شود، روز یکشنبه گفت که ارتش اسراییل یک اردوگاه آوارگان را در شبانه روز مورد حمله قرار داده و دستکم ۴۰نفر را کشته است، در اینحال درخواستهای جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شده است.

 

بلینکن تعهد ایالات متحده را به کار در راستای تحقق آرمانهای فلسطینی‌ها برای تأسیس دولت فلسطین ابراز کرد. بلینکن تصریح کرد که فلسطینی‌ها نباید به‌زور آواره شوند. وی بر تعهد ایالات متحده به پیشبرد کرامت، امنیت برای فلسطینیها و اسرائیلی‌ها به‌طور یکسان تأکید کرد. بلینکن بر تعهد ایالات متحده به ارائه کمکهای بشردوستانه، ازسرگیری خدمات ضروری در غزه تأکید کرد.

 

آنتونی بلینکن، روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده از کرانه باختری اشغالی بازدید کرد و در حالی که به سفر خود به منطقه ادامه می‌دهد، در میان تنشهای مارپیچ بر سر جنگ اسراییل با حماس، با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

 

همزمان با ادامه حملات هوایی اسراییل که به‌گفته مقامات بهداشتی غزه منجر به کشته شدن نزدیک به ۹۵۰۰فلسطینی شده است، وزیر خارجه بلینکن درخواست آتش‌بس مقامات عرب را در روز شنبه پس از درخواست ناموفق از اسراییل برای توقف محدودتر درگیری یک روز قبل، رد کرد.

 

دو منبع امنیتی مصر و یک منبع پزشکی به رویترز گفتند که انتقال مجروحان غزه و دارندگان پاسپورت خارجی از طریق گذرگاه رفح به مصر از روز شنبه متوقف شده است. یکی از منابع امنیتی و منبع پزشکی اعلام کرد که پس از حمله روز جمعه اسراییل به یک آمبولانس در غزه که برای انتقال مجروحان استفاده می‌شد، تخلیه به‌حالت تعلیق درآمد.

 

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در دوحه گفت که تعداد زیادی غیرنظامی در حملات اسراییل به غزه کشته شده‌اند.

کولونا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، گفت که مدارس، بیمارستانها، کارکنان بشردوستانه و خبرنگاران باید محافظت شوند. 

کولونا افزود که کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه که در ۹نوامبر به میزبانی فرانسه برگزار می‌شود، احترام به قوانین بین‌المللی، نیازهای اساسی مانند بهداشت، آب، انرژی و غذا را پوشش می‌دهد و خواستار اقدامی ملموس برای غیرنظامیان در غزه خواهد بود.

 

منابع رسمی مصر: تخلیه از غزه به مصر از طریق گذرگاه رفح از روز شنبه به‌حالت تعلیق درآمد

 

 الیور داودن، معاون نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در حالی که خواستار بازگشایی گذرگاه رفح بین غزه و مصر شد، گفت که بیش از ۱۰۰ انگلیسی از غزه تخلیه شده‌اند و دولت امیدوار است تعداد بیشتری از آنها بتوانند آن را ترک کنند.

 

روزنامه مالی کاتالیست روز یکشنبه با استناد به آمارهای اولیه وزارت دارایی گزارش داد که جنگ اسراییل با حماس در نوار غزه بالغ بر ۲۰۰میلیارد شیکل (۵۱ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت. این روزنامه گفت که این میزان معادل ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی و بر اساس جنگ بین ۸ تا ۱۲ماه و با محدود شدن آن به غزه است و نه مشارکت کامل حزب‌الله لبنان، ایران یا یمن و حدود ۳۵۰هزار اسراییلی که به‌عنوان سرباز ذخیره نظامی به خدمت سربازی فرستاده شده‌اند.

 

حماس روز یکشنبه اعلام کرد که ارتش اسراییل شنبه شب به یک اردوگاه آوارگان غزه به‌نام مغازی حمله کرد و حداقل ۳۸نفر را کشت، در عین‌حال درخواست‌های جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شد.

 

دهها هزار نفر در واشنگتن تجمع کردند تا سیاست جنگی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کنند و خواستار آتش‌بس شوند. برخی پوسترهایی با مضامین جان فلسطینیان مهم است، بگذارید غزه زنده بماند و خون آنها در دستان شماست حمل می‌کردند.

 

در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه به دهها هزار نفری که روز یکشنبه در جاکارتا گرد آمدند، گفت که دولت بر حمایت خود از مبارزات مردم فلسطین تأکید کرده و دومین محموله کمکهای خود را ارسال خواهد کرد.

 

هواپیماهای اسراییلی اعلامیه‌هایی را بر روی شهر غزه پرتاب کردند و به مردم دستور دادند روز یکشنبه از ساعت ۱۰صبح تا ۲بعدازظهر از طریق جاده صلاح‌الدین به سمت جنوب حرکت کنند

در این بیانیه آمده است: زمان آن فرا رسیده است، دولت اسراییل از شما می‌خواهد که جان خود را حفظ کنید و خانه‌های خود را از مناطق درگیری تخلیه کنید. از فرصت استفاده کنید و فوراً از طریق جاده صلاح‌الدین تخلیه شوید.

 

دفتر کمکهای بشردوستانه سازمان ملل OCHA تخمین می‌زند که نزدیک به ۱.۵میلیون از ۲.۳میلیون نفر در غزه آواره داخلی هستند.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا از کشته شدن ۵۱فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک بودند، در بمباران رژیم صهیونیستی به اردوگاه مغازی غزه در شنبه شب خبر داد. 

 

رویترز ۱۴آبان: حماس روز یکشنبه اعلام کرد که ارتش اسراییل شنبه شب به یک اردوگاه آوارگان غزه به‌نام مغازی حمله کرد و حداقل ۳۸نفر را کشت.

در عین‌حال درخواست‌های جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شد.

سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌یی حماس، به رویترز گفت که در حمله اسراییل به مغازی دست کم ۳۸ فلسطینی کشته و ۱۰۰نفر زخمی شدند. یک خبرگزاری فلسطینی پیش‌تر از کشته شدن ۵۱نفر خبر داده بود.
در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه به دهها هزار نفری که روز یکشنبه در جاکارتا گرد آمدند، گفت که دولت بر حمایت خود از مبارزات مردم فلسطین تأکید کرده و دومین محموله کمکهای خود را ارسال خواهد کرد.

 

رویترز - تظاهر کنندگان در شهرهای بزرگ جهان خواستار آتش‌بس غزه شدند

تظاهر کنندگان طرفدار فلسطین روز شنبه در لندن، برلین، پاریس، آنکارا، استانبول و واشنگتن تظاهرات کردند و با محکوم کردن تشدید حملات ارتش اسرائیل
خواستار آتش‌بس در غزه شدند.

در لندن، جمعیت زیادی قبل از راهپیمایی به سمت میدان ترافالگار اقدام به تحصن و مسدود کردن بخش‌هایی از مرکز شهر کردند...

هزاران تظاهر کننده در خیابانهای واشنگتن راهپیمایی کردند و پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و سپس در میدان آزادی، چند قدم دورتر از کاخ‌سفید تجمع کردند...

در مرکز پاریس، هزاران نفر با پلاکاردهایی با مضمون توقف چرخه خشونت راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس شدند... این یکی از اولین گردهمایی‌های بزرگ در حمایت از فلسطینی‌ها بود که به‌طور قانونی اجازه برگزاری به آن داده شده بود...

در برلین، تظاهر کنندگان پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و خواستار آتش‌بس شدند... .

 

وال استریت ژورنال ۱۴آبان
کریدور موقت: ارتش اسراییل روز یکشنبه یک دالان موقت را بازگشایی خواهد کرد تا به فلسطینیان اجازه دهد از شمال به جنوب نوار غزه حرکت کنند.

مردم غزه گفتند که کریدور موقت تخلیه امن نیست، این در حالیست که ارتش اسراییل گفت که شبه‌نظامیان حماس به سوی سربازانی که برای ایمن‌سازی مسیر برای غیرنظامیان اعزام شده بودند شلیک کردند.
مقامات سازمان ملل در حال افزایش فشار بر اسراییل برای توقف موقت حمله خود به نوار غزه هستند، زیرا بزرگترین سازمان کمکهای بشردوستانه در این منطقه در آستانه فروپاشی است.
گذرگاه مرزی رفح: روز شنبه پس از بسته‌شدن موقت گذرگاه بین این کشور و نوار غزه، هیچ خارجی یا فلسطینی زخمی وارد مصر نشدند. مقامات مصری اعلام کردند که بیش از ۱۰۰۰خارجی یا دوتابعیتی و هم‌چنین ۸۴فلسطینی زخمی از چهارشنبه تا جمعه اجازه عبور پیدا کردند.

 

وال استریت ژورنال ۱۴آبان: جنگ اسراییل و حماس: بلینکن برای توقف بشردوستانه فشار می‌آورد. اسراییل می‌گوید که کریدور به سمت جنوب غزه بازگشایی خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز شنبه در اردن با رهبران خاورمیانه دیدار کرد و بر توقف بشردوستانه در جنگ اسراییل و حماس تأکید کرد.

بایدن به پیشرفت در دستیابی به توقف کمکهای بشردوستانه در غزه اشاره کرد.

کریدور موقت: ارتش اسراییل روز یکشنبه یک کریدور موقت را بازگشایی خواهد کرد تا به فلسطینیان اجازه دهد از شمال به جنوب نوار غزه حرکت کنند. مردم غزه گفتند که کریدور موقت تخلیه امن نیست، در حالی که ارتش اسراییل گفت که شبه‌نظامیان حماس به سوی سربازانی که برای ایمن‌سازی مسیر برای غیرنظامیان اعزام شده بودند شلیک کردند.

 

آخرین تحولات و اخبار جنگ در غزه و اسراییل در سی‌امین روز جنگ

فرانس ۲۴: در حمله اسراییل به اردوگاه آوارگان غزه در اواخر روز شنبه دست کم ۳۳کشته و دهها زخمی شدند
رویترز :رسانه‌های فلسطینی می‌گویند حمله اسراییل ۵۱کشته بر جای گذاشت
رویترز: هزاران تظاهر کننده در لندن، برلین و پاریس راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند. رویترز: جو بایدن روز شنبه گفت پیشرفتهایی در زمینه وقفه بشردوستانه در جنگ بین اسراییل و حماس حاصل شده است
رویترز: اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت غزه باید بخشی از یک کشور مستقل فلسطینی باشد.
رویترز: اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ترکیه قصد ندارد روابط خود را با اسراییل قطع کند، اگر چه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را دیگر همتای خود نمی‌داند.
وال استریت ژورنال: ایالات متحده و اسراییل بر سر هدف در غزه شکاف دارند که این بازی پایانی جنگ را پیچیده می‌کند
خبرگزاری فرانسه: یوآو گالانت، وزیر دفاع روز شنبه وعده داد که نیروهای اسراییلی یحیی سینوار (Sinwar)، رئیس گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس در نوار غزه را پیدا کرده و از بین خواهند برد.
خبرگزاری فرانسه: وزارت بهداشت حماس اعلام کرد که بیش از ۳۰نفر در بمباران اسراییل در اواخر روز شنبه در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه کشته شدند.
یک سخنگوی ارتش اسراییل گفت که آنها در حال بررسی هستند که آیا نیروهای این رژیم در آن زمان در این منطقه عملیات داشته‌اند یا خیر.
حماس در بیانیه‌یی اعلام کرد که اسراییل «مستقیم» خانه‌های شهروندان را بمباران کرده است و افزود که بیشتر کشته‌شدگان زن و کودک هستند.
یک سخنگوی ارتش گفت، ژنرال هرزی حلوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، شنبه از سربازان داخل نوار غزه بازدید کرد، این اولین دیدار از زمان آغاز جنگ چهار هفته پیش بود.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت که نیروهای اسراییلی در داخل غزه «سخت» می‌جنگند و نیروها «محاصره» شهر غزه را کامل کرده‌اند. او گفت که سربازان اسراییلی وارد مناطق پرجمعیت شده‌اند.
یک روز پس از آن‌که اسراییل تلاشهای بلینکن را برای ایجاد وقفه بشردوستانه در جنگ برای نابودی حماس رد کرد. آنتونی بلینکن، روز شنبه در دیدار با پنج وزیر خارجه عرب در اردن با موج فزاینده‌یی از خشم روبه‌رو شد.
سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، که کشورش به‌عنوان تنها مجرای خروج خارجیها از غزه و ورود کمکها عمل می‌کند، خواستار آتش‌بس فوری و جامع شد.
بلینکن قرار است روز یکشنبه در ترکیه مذاکره کند.
 

فرانس ۲۴ - یکشنبه ۱۴آبان: در حمله اسراییل به اردوگاه آوارگان غزه در اواخر روز شنبه دست کم ۳۳ کشته و دهها زخمی شدند
به گفته مقامات بهداشتی در غزه، هواپیماهای جنگی اسراییل اواخر روز شنبه به اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه حمله کردند که در نتیجه آن دست کم ۳۳نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند. این حمله پس از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با وزرای خارجه عرب در اردن در روز شنبه صورت گرفت.

 

رویترز ۱۴آبان: رسانه‌های فلسطینی می‌گویند حمله اسراییل ۵۱کشته بر جای گذاشت

جهان عرب و آمریکا بر سر آتش‌بس شقه می‌شوند. خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرد که ارتش اسراییل روز شنبه به اردوگاه آوارگان غزه حمله کرد و ۵۱نفر را که اکثراً زنان و کودکان بودند، کشت، زیرا درخواست‌های جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شد.

با افزایش تلفات در غزه، تظاهر کنندگان حامی فلسطین روز شنبه در شهرهای سراسر جهان تظاهراتی برگزار کردند و خواستار پایان دادن به جنگ تقریباً یک ماهه شدند. وفا اعلام کرد که کمپ آوارگان مغازی در مرکز نوار غزه شنبه شب مورد هدف بمباران اسراییل قرار گرفته است.

اسرائیل می‌گوید که حماس را هدف قرار می‌دهد نه غیرنظامیان و این گروه شبه‌نظامی از ساکنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

وزرای خارجه قطر، عربستان، مصر، اردن و امارات متحده عربی روز شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در امان دیدار کردند و از واشنگتن خواستند اسراییل را متقاعد کند که با آتش‌بس موافقت کند...

 

سنتکام: ناو هواپیمابر «آیزنهاور» و ناو گروه ضربتی همراه آن وارد خاورمیانه شد

سایت سنتکام روز شنبه ۱۳آبان نوشت: گروه ضربتی حامل ناو هواپیمابر دوایت دی. آیزنهاور Dwight D. Eisenhower به‌عنوان بخشی از افزایش آرایش منطقه‌یی به خاورمیانه و منطقه مسئولیت سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا وارد شد.

 

فرانس ۲۴ - دیدار فرمانده ارتش اسراییل از سربازان غزه
یک سخنگوی ارتش اسراییل گفت، ژنرال هرزی حلوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، شنبه از سربازان داخل نوار غزه بازدید کرد، این اولین دیدار از زمان آغاز جنگ چهار هفته پیش بود.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت که نیروهای اسراییلی در داخل غزه «سخت» می‌جنگند و نیروها «محاصره» شهر غزه را کامل کرده‌اند. او گفت که سربازان اسراییلی وارد مناطق پرجمعیت شده‌اند.

 

رویترز: معترضان در شهرهای بزرگ راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس غزه شدند
تظاهر کنندگان طرفدار فلسطین روز شنبه در لندن، برلین، پاریس، آنکارا، استانبول و واشنگتن تظاهرات کردند تا خواستار آتش‌بس در غزه و محکوم کردن اسراییل پس از تشدید حملات ارتش این رژیم به حماس شوند.
در لندن، تصاویر تلویزیونی جمعیت زیادی را نشان می‌دهد که در حال برگزاری تظاهرات تحصن کننده و مسدود کردن بخش‌هایی از مرکز شهر، قبل از راهپیمایی به سمت میدان ترافالگار هستند.

معترضان پلاکاردهای آزادی برای فلسطین را در دست داشتند و شعار آتش‌بس اکنون و در هزاران میلیون، ما همه فلسطینی هستیم سر دادند.

 

سرتیترهای آخرین تحولات غزه در شب گذشته:

رویترز: جو بایدن روز شنبه گفت پیشرفتهایی در زمینه وقفه بشردوستانه در جنگ بین اسراییل و حماس حاصل شده است
رویترز: اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ترکیه قصد ندارد روابط خود را با اسراییل قطع کند، اگر‌چه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را دیگر همتای خود نمی‌داند
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد بیش از ۳۰نفر در بمباران اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه کشته شدند
وزرای خارجه آمریکا، اردن و مصر، پس از اجلاس روز شنبه در اردن کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند
رویترز: اسامه حمدان یک مقام حماس در بیروت روز شنبه گفت اسماعیل هنیه، در جریان سفر روزهای اخیر به تهران با خامنه‌ای دیدار کرد
رویترز: هزاران تظاهر کننده در لندن، برلین و پاریس راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند
رویترز: بلینکن گفت آتش‌بس حماس را درجای خود باقی می‌گذارد تا حملاتی مشابه ۷اکتبر انجام دهد
خبرگزاری فرانسه: بلینکن بر حمایت آمریکا از وقفه‌های بشردوستانه در جنگ غزه تأکید کرد
وزیر خارجه مصر در کنفرانس مشترک با وزیران خارجهٔ آمریکا و اردن خواستار آتش‌بس فوری بدون قید و شرط است
رویترز: وزیر خارجه اردن گفت، واشنگتن و کشورهای عربی معتقدند غزه نمی‌تواند تحت کنترل حماس بماند
پادشاه اردن: مخالفت قاطع خودمان را با هر گونه جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه تأکید می‌کنیم
سخنگوی جهاد اسلامی: ما خواهان یک موضع عربی و قوی در مقابل جنایات اسراییل با قطع رابطه کردن با آن هستیم
وزیر دفاع اسرائیل: اگر حسن نصرالله «اشتباهی بکند» سرنوشت لبنان را تعیین خواهد کرد
العربیه: اسراییل شامگاه شنبه ۱۳آبان حملات هوایی خود به نوار غزه را تشدید کرد
یورونیوز: مسئولان فلسطینی از اقدام ترکیه در فراخواندن سفیرش از اسراییل استقبال کردند
وال استریت ژورنال: به گفته مقامات مصری از چهارشنبه گذشته تا روز جمعه بیش از ۱۰۰۰تن از اتباع خارجی و ۸۴ مجروح از طریق گذرگاه رفح از غزه خارج شدند. به همراه مجروحان ۷۷تن از همراهان آنها نیز اجازه خروج یافتند
رویترز: به‌دنبال ورود یک فرد مسلح به داخل یکی از گیتهای فرودگاه هامبورگ آلمان، ورود و خروج کلیه پروازها به این فرودگاه لغو شد