Loading...

بایدن با ولیعهد عربستان دربارۀ یک توافق بزرگ گفتگو میکند

image
26-08-2023

بایدن با ولیعهد عربستان دربارۀ یک توافق بزرگ گفتگو میکند

 

به گزارش سایت "آکسیوس" جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نظر دارد که در حاشیه نشست گروه بیست قدرت اقتصادی جهان که ماه آینده در دهلی‌نو برگزار خواهد شد با ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، دربارۀ جوانب مختلف یک توافق بزرگ میان دو کشور  گفتگو کند.

دو جنبۀ بسیار مهم این توافق ضمانت امنیتی آمریکا در قبال عربستان سعودی و عادی شدن مناسبات این کشور با اسرائیل است. پیش از این مقامات آمریکا گفته بودندکه دولت بایدن مایل است پیش از انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری به پیشرفت های محسوسی در مذاکرات خود با عربستان دست یابد.

این مذاکرات هنوز بر سر شماری از مسائل از جمله پیمان دفاعی میان واشنگتن و ریاض و حمایت احتمالی آمریکا از برنامۀ اتمی عربستان از جمله غنی‌سازی اورانیوم در این کشور معلق مانده‌اند.

هفتۀ گذشته وزیر امور راهبردی اسرائیل، ران درمر، برای ملاقات با "برت مک‌گرک"، مسئول خاورمیانه در شورای عالی امنیت ملی آمریکا، و آموس هوخشتین، مشاور اصلی رئیس جمهوری آمریکا در امور انرژی و زیرساخت ها، به واشنگتن سفر کرد. "مک گرک" و "هوخشتین" که مسئول مذاکرات آمریکا با عربستان سعودی هستند، وزیر امور راهبردی اسرائیل را از روند مذاکرات واشنگتن و ریاض مطلع ساختند. با این حال، یک منبع آگاه در دولت آمریکا به سایت "آکسیوس" گفته است که مذاکرات آمریکا و عربستان در حال حاضر بر مناسبات و مسائل دو کشور متمرکز هستند تا عادی سازی مناسبات عربستان و اسرائیل.