Loading...

استاد دانشگاه زوریخ به عنوان بازوی دراز تهران عمل می کند.

image
20-11-2023

استاد دانشگاه زوریخ به عنوان بازوی دراز تهران عمل می کند.

نويه زوريخرسايتونگ NZZ شنبه  27  آبان 1402 -18 نوامبر 2023


https://www.nzz.ch/nzz-am-sonntag/zuercher-uni-professorin-mit-kontakten-zu-mullah-regime-im-iran-ld.1766450

استاد در دانشگاه زوریخ در یکی از دانشگاه های ایران در ارتباط با سپاه پاسداران و حزب الله کرسی دارد. حالا او در حال عقب نشینی است. این چیزی است که تحقیقات "NZZ am Sonntag" نشان می دهد.           

سعیده ميرصدري در ترم پاییز امسال استاد گروه مطالعات دینی دانشگاه زوریخ بود.

«این ‌ها آزاردهنده هستند. وقتی روزنامه نگاران و فمینیست ها همه چیز را به روسری تقلیل می دهند، آزادی انتخاب زنان را نادیده می گیرند.» رسانه‌ها این روایت را تقویت کردند که روسری نماد سرکوب زنان است. و: ”هیچ رژیم اسلامی“ در ایران وجود ندارد. زن ایرانی که همه اینها را می گوید، سعیده میرصدری نام دارد. این ترم پاییز او استاد مدعو در سمینار مطالعات دینی در دانشگاه زوریخ (UZH) است - و قبلاً در سال 2022 چنین بود.

جملات نقل شده بخشی از پادکست UZH است. این عکس در اکتبر 2022، مدت کوتاهی پس از مرگ یک زن 22 ساله در بازداشت پلیس اخلاق در ایران به دلیل «نپوشاندن صحیح موهایش» گرفته شد. تظاهرات گسترده ای آغاز شد که در نتیجه صدها نفر دستگیر و تعداد زیادی کشته شدند. در وب سایت پادکست، شنونده ای می نویسد: «بدون تأمل انتقادی، بدون پرسش انتقادی، بدون پردازش وضعیت کنونی ایران. این پادکست یک بار دیگر نشان می دهد که علم برج عاج در چه چیزی نشسته است.»

برای منتقدان روشن است: رژیم آخوندی در ایران دقیقاً با چنین رابطه‌سازی‌هایی (Relativierungen) است که می‌کوشد چهره خود را در غرب صیقل دهد. یک ایرانی تبعیدی مقیم سوئیس که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: «این یک سیاست موذیانه یا سیستماتیک رژیم است که با تأثیرگذاری بر دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی، تصویری دروغین از ایران ارائه دهد».

کیان اسپاهنگیزی مورخ ایرانی الاصل که در دانشگاه UZH تدریس می کند، استاد مدعو را نمی شناسد. اما در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «رژیم اسلامی ایران به طرق مختلف سعی در عادی‌سازی روابط با کشورهای اروپایی و کسب نفوذ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد.» این اغلب از طریق دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد: «روابط دانشگاهی بخشی از یک استراتژی بزرگ‌تر قدرت نرم است که از روابط اقتصادی، پروژه‌های فرهنگی، اتاق‌های فکر تا مراکز مذهبی را در بر می‌گیرد».

حامیان حماس دعوت کردند

آنچه در این زمینه انفجاری است این است که میرصدری اخیراً از عبدالکریم سروش فیلسوف ایرانی برای سخنرانی در زوریخ دعوت کرده است. همراه سابق رهبر انقلاب آیت الله خمینی اکنون منتقد رژیم محسوب می شود. اما او در ویدیوهای خود در یوتیوب علیه غرب و به ویژه علیه اسرائیل که آن را یک کشور تروریست یا قاتل توصیف می کند، تحریک می کند. او در ویدئوی دیگری از حماس حمایت می کند.

میرصدری ذهنی باز دارد، مدافع حقوق زنان است و همچنین از مواضع کلاسیک اسلامی انتقاد می کند. اما تحقیقات نشان می دهد که وی تا چند روز پیش روابط نزدیکی با دانشگاه ادیان و مذاهب محافظه کار ایران (URD) ​​در شهر قم داشته است. او در آنجا تحصیل کرد و تا همین اواخر در آنجا کرسی استادی داشت. URD با سپاه پاسداران ایران (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و سازمان تروریستی اسلامگرای حزب الله مرتبط است. رهبری آن بر عهده سید ابوالحسن نواب است که زمانی در سپاه پست های ارشد داشت. وی در سال 1399 انتصاب فرمانده جدید سپاه قدس نیروی زبده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبریک گفت: «برای آنها و نیروی قدس در خدمت به مستضعفین جهان در برابر نیروهای استکبار جهانی و اشغالگران صهیونیست آرزوی توفیق روزافزون دارم.»

نواب در اوایل سال 2023 میرصدری را به ریاست کرسی دانشگاه خود منصوب کرد. تا اینکه صبح جمعه گذشته عکسی از نواب در حال اهدای گواهینامه و تبریک به او در سایت URD دیده شد. به گفته دفتر رسانه‌ای دانشگاه زوریخ، میرصدری در دانشگاه زوریخ دارای کرسی استادی نبود، بلکه تنها به عنوان «پژوهشگر وابسته» بدون استخدام یا حقوق در آنجا عضویت داشت. مدت کوتاهی پس از اینکه NZZ am Sonntag اين تصوير را با UZH مواجه كرد، این صفحه از اینترنت ناپدید شد.

همین اتفاق با دعوت از URD برای یک سمپوزیوم آنلاین به رهبری میرصدری در فوریه رخ داد. او از سایت دانشگاه ایرانیان حذف شد. هنگامی که از دفتر رسانه ای UZH پرسیده شد، توضیح داد که میرصدری هفته گذشته ارتباط خود با URD و کرسی را قطع کرد «زیرا او وابستگی را بر اساس موضع سیاسی URD مناسب نمی داند و این سمپوزیوم هم اکنون توسط دانشگاه های دیگر برگزار مي شود.» 

چرا این زن که قبلاً در دانشگاه URD تحصیل کرده بود، اکنون متوجه موضع سیاسی این دانشگاه شده است؟ وقتی از او پرسیده می شود بی پاسخ می ماند. این روزنامه دوست داشت با او صحبت کند، اما او به سوالات پاسخ نداده و فقط از طریق دفتر رسانه UZH اظهار نظر می کند. این امر موجب مي شود که هیچ دلیلی وجود نداشته باشد که گمان کنیم میرصدری در دوره های خود تبلیغات ضد اسرائیلی، یهودی ستیزی یا اسلام گرائی انجام می دهد. برعکس، او نماینده مواضع مترقی، مدرن و لیبرال است که چندین استاد دانشگاه زوریخ می توانند آن را تأیید کنند. بازخورد دانشجويان نیز حاکی از عدم وجود مشکل بود. تنها یک اعتراض از سوی دانشجویان مسلمان محافظه‌کار صورت گرفت که این سخنرانی را بسیار مدرن می‌دانستند.»

 [سرويس اطلاعاتي] هوشیار است

با این حال بدیهی است که عصبانيت زيادي وجود دارد. این عصبانيت به این واقعیت مربوط می شود که سازمان آمریکایی متحد علیه ایران هسته ای دو هفته پیش گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه چندین دانشگاه آلمانی با URD همکاری نزدیک دارند. این شامل پادربورن نیز می شود، جایی که میرصدری از سال 2021 به عنوان محقق فوق دکترا مشغول به کار بوده است. میزان تأثیرگذاری بر دانشگاه های سوئیس نیز مشخص نیست. امسال، دبیرخانه دولتی مهاجرت برای حدود 150 دانشجو و محقق از ایران مجوز اقامت صادر کرد. واضح است که سرویس اطلاعاتی فدرال (NDB) آنها را زیر نظر دارد. NDB بنا به درخواست می نویسد، یافته هایی وجود دارد که «حاکی از تشدید فعالیت های اطلاعاتی ایران در سوئیس است».

مشخص است که دولت های مستبد نیز در دانشگاه های سوئیس فعال هستند. به همین دلیل است که درخواست‌های دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا کشورهای خارج از EFTA که کشورهایشان می‌توانند خطر امنیتی برای سوئیس داشته باشند توسط NDB بررسی می‌شوند. بانک توسعه ملی نمی‌خواهد تایید کند که آیا ایران شامل آن می‌شود یا خیر. لیست مربوطه محرمانه است، به سادگی گفته می شود. به گفته وی، حدود 90 دانشجو و محقق ایرانی در دانشگاه UZH در سطح استاد، مشغول به تحصیل هستند. میرصدری تنها يك فرد است. دفتر رسانه می نویسد که انتصاب او ”با حسن نیت و مطابق با اصول آزادی آکادمیک“ انجام شده است. UZH پاسخ نمی دهد که آیا میرصدری پس از پایان دوره استادي مدعو دوباره منصوب می شود یا خیر.

کیان اسپاهنگیزی Kijan Espahangizi مورخ می گوید: توجه بیشتر به دانشگاه های سوئیس مهم است: «ما باید با دقت بیشتری به چگونگی تلاش بازیگران اسلام گرا، به ویژه رژیم آخوندی، از طرق مختلف، از جمله در مورد ادراک عمومی نفوذ در غرب، نگاه کنیم.»

یک چیز واضح است: آخوندها به تلاش خود برای تلطیف وجهه خود در جهان غرب ادامه خواهند داد. حتی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز این موضوع را کتمان نمی کند. وی در جریان بازدید از دانشگاه جامع علمی کاربردی در قم با قدردانی از این دانشگاه به دلیل نقشی که برای دولت ایفا می کند، گفت: این دانشگاه یک سرمایه بسیار خوب برای سیاست خارجی کشورمان است.