Loading...

انتخابات در رژيم آخوندي، آنها چاره اي ندارند

image
28-02-2024

انتخابات در رژيم آخوندي، آنها چاره اي ندارند

زود دويچه سايتونگ SueddeutscheZeitung  یکشنبه  6  اسفند 1402 - 25 فوريه 2024  
https://www.sueddeutsche.de/politik/iran-parlamentswahl-ali-chamenei-menschenrechte-1.6394863

آنها چاره ای ندارند
 

پوسترهای انتخاباتی در پایتخت تهران - اما فقط با نامزدهای مورد قبول رژیم.

قبل از انتخابات پارلمانی در روز جمعه، رژیم ایران نمی خواهد چیزی را به شانس واگذار کند. نامزدهای اردوگاه اصلاحات کنار گذاشته شدند و قوه قضاییه در حال اعدام تظاهرکنندگان است. تنها چیزی که آخوندها باید از آن بترسند: مشارکت کم رای دهندگان شرم آور است.

توسط رافائل گایگر، استانبول

شاهین وصاف معتقد بود که یک انتخاب دارد. در سپتامبر 2022، زمانی که او در زادگاهش ارومیه در غرب ایران به خیابان ها آمد. یکی از بسیاری. زمان تظاهرات بزرگ‌ترین اعتراضات تاریخ جمهوری اسلامی بود که مردم در سراسر کشور شعار «ژن، ژیان، آزادی» سر می‌دادند. زن، زندگی، آزادی. برای چند هفته آنها امیدوار بودند که رژیم ممکن است سقوط کند. که آنها بتوانند انتخاب کنند که چه کسی بر آنها حکومت کند. و چه کسی این کار را نکند.

انتخابات پارلمانی ایران جمعه آینده برگزار می شود. رژیم هر کاری از قبل انجام داد تا مطمئن شود که هیچ غافلگیری وجود ندارد. برای افرادی مانند شاهین وصاف، زمانی که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، مردم را به رأی دادن دعوت کرد و گفت که «انتخاب بهترین افراد» مهم است، این شبیه به مسخره بود. اما وصاف به احتمال زیاد متوجه حرفهای خامنه ای نشد. او در زندان است.

او حکم خود را روز چهارشنبه، یک روز قبل از شروع مبارزات انتخاباتی در خارج از خانه، دریافت کرد. تنها، بدون وکیل. به گزارش گروه حقوق بشر هنگاو، پس از ماه ها بازداشت پیش از محاکمه که طی آن تحت شکنجه مجبور به اعتراف شد. که او برای اسرائیل جاسوسی کرده. شاهین به اعدام محکوم شد.

ترس رژیم از زمان اعتراضات را می توان در تعداد مردمی که دارد می کشد، می توان فهمید. از نظر مردم، در هیچ کشوری به اندازه ایران اعدام نشده است؛ «شورای ملی مقاومت» که در تبعید در فرانسه کار می‌کنند، در سال ۲۰۲۳، ۸۶۴ نفر از جمله افراد زیر سن قانونی را شمارش کرد. تنها در ژانویه امسال 86 نفر اعدام شده اند. در میان کشته شدگان یک مرد جوان بود که از اختلال دوقطبی رنج می برد و به همین دلیل حتی دادگاه عالی نیز حکم را به حالت تعلیق درآورد. سیستم قضایی به هر حال اجازه داد او را حلق آویز کند. نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، این موضوع را از سلول زندان خود در X (توئیتر سابق) گزارش کرده است، این حساب کاربری توسط بستگان اداره می شود. او نوشت: "یک قتل."

شورای نگهبان در وهله اول افرادی را که مجاز به رقابت نیستند انتخاب می کند

این یک قتل دولتی است که هیچ عواقبی نخواهد داشت. در انتخابات روز جمعه چندین هزار نامزد برای 290 کرسی مجلس بیش از هر زمان دیگری در حال رقابت هستند اما هر کدام از آنها توسط شورای نگهبان بررسی شد. به گفته شورا، در نظام سیاسی پیچیده ایران، او تضمین می‌کند که کسی به قدرت نزدیک نشود که شایستگی ایدئولوژیک را نداشته باشد. نظام فقط در نگاه اول پیچیده است، در نهایت قدرت در رهبر 84 ساله خامنه ای متمرکز است. او از سال 1989 در قدرت بوده است.

او نیمی از اعضای شورای نگهبان را منصوب می کند و نیمی دیگر از قوه قضائیه است که رئیس آن نیز توسط خامنه ای منصوب می شود. شورای نگهبان در وهله اول تشخیص می دهد که چه کسانی اجازه رقابت ندارند. این امر در مورد متکلمینی که برای عضویت در شورای خبرگان، نهادی که رهبر را انتخاب می کند، نامزد می شوند، نیز صدق می کند. شورای خبرگان نیز روز جمعه از بین نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان مجدداً انتخاب خواهد شد.

هیچ راهی برای دور زدن خامنه ای نیست. حتی برای فردی مثل حسن روحانی که تا سال 2021 رئیس جمهور کشور بود. روحانی را فردی میانه رو می دانند، اگرچه حتی در زمان او جمهوری چیزی جز یک کشور آزاد بود. اپوزیسیون تبعیدی به شدت از کارنامه حقوق بشر روحانی انتقاد کرد و تعداد اعدام ها نیز در دوره روحانی افزایش یافت. اما در سطح بین‌المللی، او به توافق هسته‌ای با غرب که در دوره ریاست‌جمهوری او بود متعهد بود. که او را دشمن سپاه پاسداران، دومین ارتشی که نظام بر آن تکیه می کند، بدل کرد.

از منظر آنها، روحانی اکنون به نوعی تبدیل به دشمن دولت شده است. او تا آخر در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت اما حالا شورای نگهبان اعلام کرد که رئیس جمهور سابق دیگر حق کاندیداتوری ندارد. به چه دلیل؟ این یک راز بود، هرچند آشکار: خامنه‌ای و سپاه پاسداران می‌خواهند قدرت خود را تثبیت کنند. هیچ کس که تندرو نیست دیگر نباید آنها را اذیت کند. به هر حال، ممکن است خامنه‌ای سالخورده در سال‌های آینده به طور طبیعی از سمت خود برود. سپس شورای کارشناسی جانشین وی را تعیین می کند.

رئیس جمهور سابق روحانی اکنون شبیه یک چهره مخالف به نظر می رسد

تا آنجا که به کارمندان آینده در مناصب قدرت مربوط می شود، رژیم نمی خواهد چیزی را به شانس واگذار کند. به خصوص پس از اعتراضات در پاییز 2022، به ویژه در یک موقعیت که در آن کشور در حال جنگ در سایه با اسرائیل و ایالات متحده است. از طریق "محور مقاومت" خود، نه تنها با حماس، بلکه با حزب الله لبنان، حوثی های یمن و شبه نظامیان در عراق و سوریه که به نیروهای آمریکایی حمله می کنند، متحد است.

این واقعیت که اکنون پوسترهای تبلیغاتی در سراسر کشور آویزان شده و تجمعاتی برگزار می شود، یادآور دورانی است که رای دهندگان تا حدی نفوذ داشتند. جمهوری اسلامی هرگز دموکراسی نبود، اما حداقل بر سر مسیر با اردوهای رقیب اختلاف داشت. با روسای جمهوری مانند روحانی یا محمد خاتمی اصلاح طلب، مردانی از نظام دین سالار حکومت کردند، اما قدرت تندروها را محدود کردند. خاتمی اخیرا گفته است که امروز ایران از برگزاری انتخابات آزاد فاصله دارد. روحانی اکنون شبیه یک چهره اپوزیسیون به نظر می‌رسد: او از مردم خواست تا در برابر اقلیت کوچک مقاومت کنند. در اردوگاه اصلاحات، سوال اصلی این بود که آیا مردم باید حتی در روز جمعه شرکت کنند یا اینکه آیا باید بلافاصله انتخابات را تحریم کنند.

شهروندان نیز باید تصمیم بگیرند. تنها چیزی که می تواند برای رژیم بیفتد، مشارکت کم رای دهندگان است. برای مردم این تنها شکل امن اعتراض است. و دلایل زیادی برای نارضایتی علاوه بر وحشیگری رژیم وجود دارد: به عنوان مثال، بحران اقتصادی مداوم، به ویژه به دلیل تحریم های ایالات متحده، و تورم بالا. در انتخابات پارلمانی چهار سال پیش، مشارکت اندکی کمتر از 43 درصد بود؛ این بار یک نظرسنجی نشان می‌دهد که سه چهارم واجدین شرایط رای نمی‌خواهند شرکت کنند. در انتخاباتی که نیست.