Loading...

«نگاهی به انتخابات فرانسه و شکست حزب ماکرون»

image
21-06-2022

«نگاهی به انتخابات فرانسه و شکست حزب ماکرون»

نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس از ساعاتی که اعلام شد، یک مشاور دولت با کلماتی وضعیت روحی کمپ امانوئل ماکرون را این چنین توصیف کرد: «سیلی بزرگ!» ضربه ای چنان شدید که همه شگفت زده شده اند. «یک فاجعه»، «فروپاشی» اینها کلماتی است که یک برنده تاریخی در انتخابات سال2017  بر زبان می آورد. این نتیجه، کوچکترین اکثریتی است که در تاریخ جمهوری پنجم به دست آمده است. یک اکثریت نسبی که سوالات اساسی بی شماری ایجاد می کند: چگونه رئیس جمهور می تواند کشور را اداره کند؟

وی که به شهر توکه رفته بود (ماکرون رأی خود را در این شهر به صندوق انداخت-م) تا ساعت 17 در آنجا ماند و بعد که به پایتخت برگشت، تا نتیجه را ببیند. بر خلاف هفته گذشته، هیچ جلسه ای بعد از اعلام نتایج در الیزه برگزار نشد، فقط چند نفر از نزدیکتری افراد حوالی ساعت 8شب در سالن همکف الیزه حضور داشتند که نتیجه بی سابقه را شنیدند.

الیزابت بورن نخست وزیر، آلکسی کوهلر دبیرکل الیزه، استفان سژورنه نماینده پارلمان اروپا (از مشاوران نزدیک ماکرون-م) تیری سولر (مشاور ماکرون و نماینده سابق مجلس از حزب جمهوریخواه-م) دماغ مشاوران به تلفن دستی شان چسبیده است، تا به ارقامی که اعلام می شود نگاه کنند: کریستوف کاستنر (رئیس کنونی گروه پارلمانی اکثریت حاکم و وزیر سابق کشور-م) ریشار فراند (رئیس کنونی مجلس-م) پاتریک مینولا، در حوزه های خود شکست خوردند.

در اکران تلویزیون، وزیران شامل گابریل اتال، برونو لومر، اریک دوپون مورتی، به صف شدند. اتال در تلویزیون گفت « فرانسویها آشکارا (به ما-م) اکثریت مطلق را ندادند، به تشکل دیگر هم ندادند. چیزی که ترسیم میشود، این است که وضعیت بی سابقه ای در زندگی سیاسی و پارلمانی بوجود آمده است». اما دو متحد اصلی ائتلاف رئیس جمهور، یعنی فرانسوآ برو (از حزب مودم-م) و ادووآرد فیلیپ (حزب چشم انداز و نخست وزیر سابق ماکرون-م) ناپیدا و ساکت هستند. چیزی که هاج و واجی را بیشتر می کند. در این لحظه، هیچکس نمی داند که رئیس جمهور چگونه باید دوباره اوضاع را به دست بگیرد...باید تا ساعت 22شب منتظر می ماندیم که سخنرانی های استراتژیک به طور واقعی از کاخ آغاز شود.

نتیجه انتخابات به شرح زیر است:

1-ائتلاف ریاست جمهوری: 245کرسی

2-ائتلاف چپ به ریاست ملانشون: 131کرسی

3-مجمع ملی مارین لوپن: 89کرسی

4-حزب جمهوریخواه با دو متحدش: 74کرسی

5-چپ متفرقه: 22کرسی

6-محلی ها (مثل جزیره کورس و...-م): 10کرسی

7-میانه متفرقه: 4کرسی

8-راست میهن پرست: 1کرسی

9-: سایرین: 1کرسی

 انتخابات فرانسه

پاریزین.ص۱- ۲۰ژوئن۲۰۲۲- انتخابات مجلس در استان والدواز

«ائتلاف دولت، دست بالا را حفظ می کند»

ائتلاف «باهم» از ده حوزه، شش حوزه را برای خود حفظ کرد. چپ متحد، چهار کرسی باقیمانده را به دست آورد در یک انتخاباتی که پنج نفر از نمایندگان سابق کرسی خود را حفظ کردند.

ائتلاف ریاست جمهوری که در مرحله اول از 9حوزه توانست به مرحله دوم برسد، در انتخابات روز گذشته در شش حوزه به پیروزی رسید. چپ یکپارچه، که آرزوی پیروزی بزرگ را داشتف توانست در چهار حوزه پیروز شود. در مجموع پنج تن از نمایندگان کنونی دوباره به مجلس راه یافتند.

اکثریت کنونی (متعلق به رئیس جمهوری، انتظارات را زیر و رو کرد. البته موج همانند سال 2017 قوی نبود (که در 9 حوزه از  10 حوزه برنده شده بود-م) اما، برخلاف انتظار، ائتلاف اکثریت حاکم توانست در شش حوزه خود را حفظ کند. یعنی که ائتلاف «باهم» در این استان از رقیب چپ خود پیشی گرفت. کاندیداهای ائتلاف «باهم» که به پیروزی رسیدند عبارتند از سسیل ریحال از حوزه سوم، نائما موتشو از حوزه چهارم، دمونیک دا سیلوا از حوزه هفتم (که تنها با 200رأی بیشتر پیروز شد)، امیلی شاندلر و استل فلست به ترتیب از حوزه اول و ششم بودند. گیوم وویلت که برای اولین بار کاندید می شد در حوز دوم به پیروزی رسید.

ائتلاف نوپ، در شهرهای بزرگ بسیار قوی بود: این ائتلاف که از ده حوزه انتخابیه در 9حوزه در مرحله اول در رتبه اول قرار گرفت، در نهایت توانست در چهار حوزه برنده شود. برندگان عباتند از: پول ونیه، فیونا لازار، در حوزه پنجم (شهرهای آرژانتوی و بزون، کارول مارتن بیلانگو که توانست فرانسوآ پوپونی شهردار سابق سارسل را در حوزه هشتم سرنگون کند، آرنو لو گال، در حوزه نهم به پیروزی رسید و اوره لین تاشه (که در انتخابات سال 2017 با حزب ماکرون بود و بعد جدا شد و این بار با ائتلاف نوپ معرفی شد-م) در حوزه ششم شامل سرژی شمالی و اوتیل) به پیروزی رسید.