Loading...

20 ژوئیه سالروز مقاومت ضد نازیستی در آلمان توسط سرهنگ اشتافنبرگ شنبه 30 تير 1403 - 20 ژوئيه 2024

image
22-07-2024

20 ژوئیه سالروز مقاومت ضد نازیستی در آلمان توسط سرهنگ اشتافنبرگ شنبه 30 تير 1403 - 20 ژوئيه 2024

20 ژوئیه سالروز مقاومت ضد نازیستی در آلمان توسط سرهنگ  اشتافنبرگ 

شنبه   30  تير 1403 - 20 ژوئيه 2024 
                    

صدراعظم اولاف شولز به صراحت گفت که مقاومت نباید تسلیم تاریخ شود.

فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور فدرال و اولاف شولز صدراعظم (SPD) در هشتادمین سالگرد سوء قصد به قتل آدولف هیتلر خواستار دفاع از دموکراسی شدند. کودتای 20 ژوئیه 1944 شکست خورد. شولز در مراسمی در برلین گفت: 

دموکراسی با مشارکت شهروندان و با انسان دوستی و مقابله با افراط گرایی رشد می کند. اشتاین مایر گفت: بیایید از دموکراسی خود محافظت کنیم. این بهترین یادبود است.

اشتاین مایر، شولتز و روسای بوندستاگ [پارلمان فدرال] و بوندسرات [دولت فدرال] در حیاط داخلی بندلربلاک در مقر فعلی وزارت دفاع تاج های گل گذاشتند. افسر ورماخت کلاوس شنک گراف فون اشتافنبرگ و سه مبارز دیگر در 20 ژوئیه 1944 در همان شب در آنجا تیرباران شدند.

این گروه تلاش نافرجامی کرده بود که هیتلر دیکتاتور را با بمب بکشند، حکومت نازی ها را سرنگون کند و به جنگ جهانی دوم پایان دهد. در مجموع، حدود 200 نفر از افراد درگیر اعدام یا مجبور به خودکشی شدند.

پیشنهاد متقابل به دیکتاتوری نازی

شولز گفت که 80 سال بعد می توان شهادت داد که زنان و مردان مقاومت اشتباه نکرده اند. جایگزینی برای دیکتاتوری نازی وجود دارد - آلمان امروزی قانون اساسی.

صدراعظم تصریح کرد که مقاومت نباید تسلیم تاریخ شود. "این به من بستگی دارد - این اعتقاد است که باید امروز ما را نیز متحد کند." برای رسیدن به این هدف، شهروندان عادی مجبور به انجام اقدامات قهرمانانه تهدید کننده زندگی نیستند. با این وجود، واضح است: "دموکراسی ما به تلاش های خستگی ناپذیر ما، به تعهد تک تک افراد بستگی دارد."

اشتاین مایر پس از بازدید از نمایشگاه یادبود گفت: مقاومت در برابر ناسیونال سوسیالیسم ضروری بود زیرا دموکراسی وایمار حمایت لازم را نداشت. امروز، در یک لیبرال دموکراسی، تعهد به این امر همچنان امری عادی است. "نه نفرت و تحریک و قطعا خشونت نیست."

رئیس جمهور فدرال از کل مقاومت آلمان در برابر دیکتاتوری نازی تمجید کرد. کای وگنر، شهردار برلین (CDU) مردان و زنان 20 ژوئیه 1944 را به عنوان الگو توصیف کرد.

https://www.zeit.de/news/2024-07/20/scholz-wuerdigt-deutschen-widerstand-gegen-hitler

Image

گروه دانشجویی رزهای سفید

از دیگر گروهای مقاومت علیه هیتلر گروه رزهای سفید بود. در روز بیست و دوم فوریه سال 1942 میلادی، صوفی شوول به همراه برادر و همکلاسی خود به جرم اعتراض به سیاستهای آلمان نازی و شخص هیتلر که منجر به قتل عام هزاران انسان شده بود، اعدام شدند. آنها با تشکیل گروه دانشجوئی بنام رز سفید در شهر مونیخ آلمان، اقدام به افشاگری علیه سیاستهای جنگ افروزانه آلمان نازی نمودند و هزاران اعلامیه در شهر مونیخ پخش کرده و به مردم یاداور می شدند که این سیاستها حتی جان مردم آلمان را نیز به خطر انداخته و هزار سرباز را به کام مرگ فرستاده است. نام رز سفید به موضوع روز بدل گردید و همگان از آن صحبت می کردند، تا انجا که مقامات شهر مونیخ از برلین برای مقابله با آن درخواست. کمک می کنند.    زمانی که به صوفی شوول پیشنهاد طلب عفو و ندامت می شود، او این پیشنهاد را رد کرده و آزادانه به سمت گیوتین قدم بر می دارد. او توانست با ابتکار و ظرافتی خاص بر روی برگه کیفر خواست کلمه آزادی را بنویسد، و بعنوان آخرین پیام آنرا بگونه ی که زندانبانان متوجه نشوند به بیرون بفرستد.