Loading...

فاش شدن اسرار موشکهای روسی با کالبد شکافی در کیف

image
۰۴ شهریور ۱۴۰۲

فاش شدن اسرار موشکهای روسی با کالبد شکافی در کیف

لوموند- ۱۹ اوت ۲۰۲۳ - توسط امانوئل گرینزپان (کیف، فرستاده ویژه) 

گزارش: کارشناسان اوکراینی موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده توسط نیروهای کرملین را در خاک خود تشریح می‌کنند. دل و روده آنها اطلاعات نظامی  قطعات آمده از غرب را آشکار می کنند.  

برخی از حساس‌ترین اسرار نظامی نیروهای روسی در کف یک آزمایشگاه ساده در حومه کیف پنهان شده است. 

« Oleksandr Vysikan Kartographالکساندر ویزیکان کارتوگراف، متخصص تعیین شکل و مشخصات قطعات (مترجم: در تک بعدی و دو بعدی و سه بعدی) و متخصص مواد منفجره در اینجا یک پهپاد فوق محرمانه از FSB سرویس های امنیتی روسیه، را نشان می‌دهد.

ما هر قسمت از این دستگاه را شناسایی می کنیم تا منشا آن را مشخص کنیم. به واحد چشمی نگاه کنید، حدود دوازده دوربین است!» همانطور که از نام آن پیداست، کارتوگرافی برای ایجاد نقشه های دیجیتال سه بعدی استفاده می شود. این کارشناس ادامه می دهد: "این بلوک نوری ساخت اتریش حدود 100000 دلار [92000 یورو] قیمت دارد." این کارشناس فهرستی از اجزای ارزشمند موجود در درون هواپیمای بدون سرنشین را نشان می دهد. اینها از ایالات متحده (پردازنده های Xilinx و Marvell)، Wizmart)) از تایوان، از کره جنوبی (سامسونگ) و فناوریهای چشمی اتریشی (Austrian Optic Technologies) به ویژه از اتریش می آیند.

الکساندر روویه مدیر انستیتوی تحقیق علمی تخصص قانونی کیف، روز ۱۷ اوت ۲۰۲۳.

رافائل یعقوب زاده برای «لوموند»

La traduction est trop longue pour اک

این متخصص هنوز هم اطمینان می دهد که قطعات بسیاری در سال 2023 تولید شده‌اند.. «روس ها سعی می کنند رد منشأ، نام تجاری و شماره سریال را پاک کنند، اما ما همیشه موفق می شویم آنها را پیدا کنیم، حتی اگر گاهی اوقات به دلیل نداشتن داده‌های اولیه این کار زمان بر باشد.» خراش هایی که در محلهایی که نام تجاری، کشور مبدا و شماره سریال ظاهر شده است، قابل مشاهده است. انگار سمباده کشیده باشیم. این امر باعث نشده است که آزمایشگاه، اکثر قطعات سه پهپاد را که اخیراً کارتوگرافی شده‌اند را شناسایی کند. این هواپیماها در مناطق سومی، بالاکلیا و دونتسک اوکراین سرنگون شدند.

الکساندر رووین، 64 ساله، مدیر موسسه توضیح می دهد: «ما به طور متوسط ​​300 ارزیابی تخصصی در ماه انجام می دهیم.» این سرهنگ سابق ارتش شوروی ادامه می دهد: «ما با ارتش و اطلاعات نظامی همکاری می کنیم، که هر کدام آزمایشگاه های تحقیقاتی خود را برای اهداف دیگر، به ویژه برای یافتن اقدامات متقابل فن آوری و تاکتیکی در برابر حملات روسیه دارند. ایرسل که وابسته به وزارت دادگستری است، دو ماموریت اصلی را دنبال می کند.

"افت کیفیت"

الکساندر رووین می‌گوید: «ما روس‌ها را مسئول تیراندازی‌های جنایتکارانه در خاک اوکراین می‌دانیم و امروز صد نام را از 24 فوریه 2022 داریم. در شش ماه اول حمله، گاهی اوقات قطعات سازنده نام خانوادگی کارمندان مونتاژ موشکها را داشتند. این نتیجه رویه‌های اداری بود. اما روس ها به اشتباه خود پی بردند و از ذکر نامها خودداری کردند.»

اولویت دیگر ردیابی منشاء اجزای پرتابه برای شناسایی سازندگان است. وقتی نوبت به قطعات یا قطعات خارجی با فناوری پیشرفته از کشورهای متحد اوکراین می‌رسد، ایرسل اطلاعات را در اختیار مقامات قرار می‌دهد به این امید که به دست آوردن آنها توسط سازندگان اسلحه در روسیه متوقف شود.

در موسسه تحقیقات علمی تخصصی قانونی کیف، روز ۱۷ اوت ۲۰۲۳.

در عکس چپ: قطعات الکترونیکی به دست آمده از یک پهپاد روسی. در چپ: قطعات الکترونیک یک موشک روس X-55. رافائل 

ندری کولتچیوسکی، مدیر آزمایشگاه نظامی ایرسل، می گوید که تحقیقات آزمایشگاه نظامی ایرسل در حال حاضر تولید روسیه را مختل کرده است. مدارهای الکترونیکی برگرفته از مدل های مختلف موشک های روسی تولید شده در سال جاری را نشان می دهد. ما شاهد کاهش کیفیت مدارهای الکترونیکی هستیم. قبلاً کیفیت بسیار بالا بود، اما اکنون اغلب مدارهای چاپی را می یابیم که به جای حک شدن توسط ماشین، مسیرها به صورت دستی ترسیم می شوند. با این حال، ماشین ها 60 تا 70 برابر سریعتر با نقص کمتر کار می‌کنند. با چشم غیرمسلح، مسیرها کاملا صاف به نظر نمی رسند و سیم ها به طور قابل مشاهده ای با دست جوش داده شده اند. 

آقای کولتچیوسکی سپس به یک پهپاد پرنده شاهد 136 (طرح ایرانی) تقریباً سالم اشاره می کند که فقط تیغه های بریده پروانه چوبی که دستگاه را به حرکت در می آورد بریده شده‌اند. او توضیح می دهد: «آنچه می بینید اولین شاهد تولید شده در روسیه با نام «گران» به معنای «شمعدانی» است. ما آن را جدیداً دریافت کرده‌ایم. این پهباد با حرف K مشخص شده است و قطعات آن با نمونه های ایرانی ساخت ایران که با علامت M مشخص می شود تفاوت زیادی دارد. داخل این پهباد یک آشفتگی واقعی وجود دارد آن هم با سیم کشی های نامرتب که به نظر می رسد مربوط به دوران شوروی باشد. محموله [منفجره] مفید پهبادهای K کاملاً متفاوت است، ساختار آن  تقویت شده است و از مواد متفاوتی برای بال دلتا استفاده می شود. وزن آن 47 کیلو و بسیار قدرتمندتر است.»

در حال حاضر حدود 500 فروند شاهد 136 به داخل خاک اوکراین شلیک شده است، در حالی که ایران همچنان هرگونه تحویل پهباد به روسیه را تکذیب می کند.

آندری کولتچیفسکی ادامه می‌دهد: «ایرانی‌ها با دقت نشانه‌های قطعات تولید شده در ایران را پاک می‌کنند، اما ما با روش خاصی  که آنها اعداد را می‌نویسند، این قطعات را تشخیص می‌دهیم. بنا بر گزارش ها، گویا تهران پس از گفتگوهایی با واشنگتن از مسکو خواسته است که شلیک موشک های شاهد به اوکراین را متوقف کند.به گفته منابع ذکر شده در روز چهارشنبه 16 اوت توسط فایننشال تایمز، گویا ایالات متحده پیشنهاد کرده است تحریم ها را کاهش دهد و حلقه تجارت نفت ایران را در برابر کاهش همکاری نظامی با روسیه باز کند. به گفته منابع ذکر شده در روز چهارشنبه 16 اوت توسط فایننشال تایمز ، گویا ایالات متحده پیشنهاد کرده است تحریم ها را کاهش دهد و از تنگی حلقه تجارت نفت ایران را در برابر کاهش همکاری نظامی با روسیه کم کند..

پهپاد سری کارتوگراف که در ‌FSB روسیه استفاده می شود، در موسسه تحقیقات علمی قانونی در کیف، ۱۷ اوت ۲۰۲۳. رافائل یعقوب زاده برای «لوموند»

یک پهپاد ایرانی کامیکاز (انتحاری)‌به نام شاهد Geran-2 گران-۲ (نمونه تولید شده در روسیه)، در موسسه تحقیق علمی کارشناسی قانونی در کیف ۱۷ اوت ۲۰۲۳. رافائل یعقوب زاده برای «لوموند»

کالبد شکافی موشک های روسی الکساندر رووین را متقاعد کرد که ذخایر کشور مهاجم به شدت کاهش یافته است و روسیه اکنون مجبور است از جدیدترین نسخه تولید شده خود استفاده کند. این سلاح‌ها پیشرفته‌تر و خطرناک‌تر هستند. او به خودشان می‌بالد: «ما قبلاً همه چیز را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم و تنها کسانی هستیم که تورنادو S، Kh-59 و کینژال را تشریح کرده‌ایم».

معاینه کالبد پهپاد

تورنادوی S که Irsel به دست آورده است تاریخ ساخت بسیار جدیدی دارد: 19 می.

الکساندر رووین می گوید: «برخلاف راکت‌های روسی نسل‌های قبلی [گراد، اوراگان، اسمرچ]، تورنادو اس از سیستم ناوبری گلوناس [جی‌پی‌اس روسی] استفاده می‌کند و می‌تواند توسط اپراتورها در زمان واقعی هدایت شود. این پهباد بسیار دقیقتر از پیشینیان خود است. یک هفته پیش این پهپاد را به دست آوردیم. این پهپاد دارای سه دوربین روی دماغه، ساخت چین و پردازنده‌های ساخت ایالات متحده است.»

در قبرستان موسسه، کینژال جام اصلی غنایم است. این سلاح که در مارس 2018 توسط ولادیمیر پوتین به عنوان یک سلاح مافوق صوت کاملاً جدید ارائه شد، به عنوان غیرقابل‌کشف، شکست‌ناپذیر و بدون معادل شناخته می‌شود، حتی اگر کارشناسان غربی بگویند که این یک موشک بالستیک با مسیر خطی است و بنابراین قابل رهگیری است. نمونه به نمایش گذاشته شده در Irsel یک سوراخ بزرگ در کلاهک را نشان می‌دهد.

"کینژال در پنجم ماه مه توسط یک موشک پاتریوت [سیستم ضد هوایی تحویل داده شده توسط ایالات متحده به اوکراین] رهگیری شد. باید پذیرفت که کینژال بسیار محکم است." الکساندر رووین، که دست‌اندرکار معاینه واقعی کالبد این دستگاه است، اذعان می‌کند: "سر آن از 92٪ تیتانیوم تشکیل شده است. نوک آن از آلیاژ مخصوصا سختی ساخته شده است که ما قادر به برش آن نبودیم و معلوم شد که آلیاژی از تیتانیوم و تنگستن است. جدای از این ویژگی، ما توانستیم ثابت کنیم که کینژال فقط موشکی تغییریافته از موشک اسکندر [موشک بالستیک زمین به زمین با برد متوسط ​​که سی سال پیش طراحی شد] است که از هواپیما شلیک شده است. کینژال، کالیبر و اسکندر با لایه‌ای از کلسیم پوشانده شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد میزان راداری بسیار کم‌تری داشته باشند. اینها موشک های "رادارگریز" هستند. فقط گرمای منتشر شده توسط راکتور می‌تواند آنها را تشخیص دهد."

از 24 فوریه 2022، Irsel به گفته مدیر خود، که همچنین اعلام می کند که جعبه سیاه جدید BANT32"  " را که برای تجهیز جدیدترین هواپیماهای روسی و هلیکوپتر جنگی کا-52در نظر گرفته شده بود، رمزگشایی کرده است، یک"تخصص منحصر به فرد در اروپا" را در مورد تسلیحات روسی جمع آوری کرده است. او ادعا می‌کند که «روسها دیگر راز و سری برای ما ندارند.» اما شناخت پیشرفته مهاجم ظاهراً برای عقب نشاندن این مهاجم کافی نیست. 

 

در موسسه علمی کارشناسی قانونی کیف روز ۱۷ اوت ۲۰۲۳. در عکس چپ: موشکهای روسی. در عکس سمت راست: قطعات الکترونیک به دست آمده از یک پهپاد روسی. رافائل یعقوب زاده برای «لوموند»

امانوئل گرینزپان،‌کیف،‌فرستاده ویژه 

سایت مرکور Merkur آلمان سه شنبه  31  مرداد 1402 - 22 اوت 2023  نیز همین خبر را بشرح زیر منتشر کرده است

https://www.merkur.de/politik/krieg-iranische-kamikaze-drohnen-russland-kann-in-massen-produzieren-ukraine-92471804.html

سرنخ های کشف شده: روسیه در حال تولید انبوه پهپادهای کامیکازه ایرانی است
نویسنده: امانوئل زیلا

محققان تسلیحاتی در حال یافتن شواهدی در میدان‌های جنگ در جنگ اوکراین هستند که نشان می‌دهد روسیه در حال حاضر نسخه‌ای از پهپاد شاهد ایران را تولید می‌کند.

کیف – سلاح هایی که روسیه در جنگ اوکراین استفاده می کند از کجا می آیند؟ برای پی بردن به این موضوع، سازمان بریتانیایی Conflict Armament Research (CAR) در جاده های اوکراین در حال جمع آوری و بررسی لاشه های سیستم های تسلیحات استفاده شده است. همچنین در کیف، CAR قطعات یک نوع روسی پهپاد شاهد ایرانی را بازیابی و بررسی کرد. CAR مستندی از پهپاد کامیکازدار شاهد-136 روسیه برای ماه اوت منتشر کرده است. بنابراین محققان تسلیحاتی اين فرضيه را دارند که روسیه در حال تولید انبوه این پهپاد است.

این نتیجه "تجزیه و تحلیل دقیق ویژگی های طراحی و اجزای کلیدی" دو فروند هواپیمای بدون سرنشین بازیابی شده (Type Geran-2) بود. این نوع روسی پهپاد شاهد-136 یا شاهد-131 ایرانی است که احتمال ساخت آنها بیشتر از ایران است. CAR به «گزارش‌های اخیر رسانه‌ها» اشاره می‌کند که فرض می‌کنند روسیه قصد ندارد نسخه خود از پهپاد ایرانی را تا سال 2024 تولید کند. اما به نظر می رسد که این موضوع برای مدت طولانی وجود داشته است.

دولت بریتانیا هم اکنون بر اين فرض است که روسیه خودش پهپادهای کامیکازه تولید می‌کند و توییتی در این باره منتشر کرده است.

ظاهراً در روسيه پهبادهاي شاهد-136 ايراني در حال تمام شدن است.

هنگام تجزیه و تحلیل بیش از 100 قطعه پهپاد کشف شده، محققان تسلیحاتی ادعا می کنند که متوجه شده اند که پهپاد روسی Geran-2 "تقریبا منحصراً از قطعات منفرد شرکت های خارج از فدراسیون روسیه ساخته شده است". به طور دقیق، این مارک ها از 22 شرکت مختلف از هفت کشور - از جمله روسیه - هستند. بیشتر قطعات هواپیماهای بدون سرنشین از چین، سوئیس و ایالات متحده آمریکا می آیند. CAR در حال حاضر از نام بردن علنی سازنده ها تا زمانی که تحقیقات آنها کامل شود خودداری می کند.

گزارش CAR نشان می دهد که حدود یک سوم از قطعات بین سال های 2020 تا 2023 تولید شده اند. دوازده

قطعه پس از شروع تهاجم روسیه در فوریه 2022، هر سه قطعه روسی بین ژانویه تا مارس 2023 ساخته شدند.

کارشناسان تسلیحات خودرو معتقدند روسیه می تواند استراتژی هواپیماهای بدون سرنشین خود را حفظ کند

بزرگترین تفاوت بین انواع ایرانی و روسی در "ساخت بدنه هواپیما و واحدهای داخلی" مانند سیستم ناوبری است که کارشناسان قبلا در سایر سیستم های تسلیحاتی روسی با آن برخورد کرده اند. آنتن‌های انواع پهپادها نیز باید متفاوت باشد: در حالی که آنتن‌های سری شاهد به صورت خارجی بر روی پوسته پهپاد نصب می‌شوند، در داخل بدنه پهپادهای Geran-2 یافت می‌شوند.

کارشناسان تسلیحات خودرو مطمئن هستند که پهپادهای شاهد از آغاز جنگ اوکراین "بخش مرکزی کارزار نظامی فدراسیون روسیه" بوده اند. این واقعیت که روس‌ها اکنون می‌توانند این پهپادها را خودشان بسازند نیز یک پیشرفت جدید است و نشان می‌دهد که روسیه اکنون بیش از یک راه برای توسعه این بخش از جنگ خود دارد.

کارشناسان تسلیحات از تحقیقات تسلیحات درگیری

Conflict Armament Research (CAR) یک شرکت انتفاعی است که در انگلستان و ولز در سال 2011 شروع به کار کرد. امروزه CAR از چندین شرکت تشکیل شده است. به گفته این سازمان، اطلاعاتی در مورد تحویل تسلیحات در درگیری های مسلحانه ارائه می دهد تا امکان کنترل بیشتر بر جریان تسلیحات را فراهم کند. با iTrace، CAR یک سیستم جهانی برای گزارش سلاح ارائه می دهد. بودجه آن توسط اتحادیه اروپا و دولت آلمان تامین می شود.

بازرسان CAR در درگیری‌های مسلحانه فعال - از جمله در جنگ اوکراین و قبل از آن، برای مثال در عراق و سوریه - روی زمین مستقر خواهند شد. این تیم‌ها باید سلاح‌ها را در محل استفاده مستند کنند و از طریق زنجیره‌های تامین آن‌ها را به منشأشان ردیابی کنند. به گفته CAR، این تسلیحات را برای تجزیه و تحلیل های خود از نیروهای امنیتی دولتی که آنها را بازیابی کرده اند یا زمانی که سلاح ها پس از پایان درگیری های مسلحانه تحویل داده شده است - از جمله از انبارهای شبه نظامیان شورشی دریافت می کند.

CAR می‌گوید که می‌خواهد جریان‌های تسلیحات غیرقانونی را برای کمک به جلوگیری از جریان سلاح‌های متعارف به کاربران غیرمجاز، از جمله شورشیان و تروریست‌ها، درک کند. CAR با داده های خود "اطلاعات مبتنی بر شواهد" را برای دستیابی به "مدیریت و کنترل سلاح های موثر" ارائه می دهد.