Loading...

دادگاه فدرال دادگستری: مستاجران اجازه دارند قسمت هایی از آپارتمان را اجاره دهند

image
24-12-2023

دادگاه فدرال دادگستری: مستاجران اجازه دارند قسمت هایی از آپارتمان را اجاره دهند

Image

سه شنبه  30  آبان 1402 - 21 نوامبر 2023   
https://www.zeit.de/gesellschaft/2023-11/mietrecht-untermiete-mietkosten-bgh-vermieter

دادگاه فدرال دادگستری: مستاجران اجازه دارند قسمت هایی از آپارتمان را اجاره دهند
به منظور صرفه جویی در هزینه های اجاره، مستاجران عموماً مجازند قسمت هایی از آپارتمان اجاره ای خود را اجاره دهند. طبق نظر دیوان دادگستری فدرال، این یک منفعت مشروع و در نتیجه مجاز است.              

آپارتمان در برلین میته: بر اساس BGH، مستاجران مجاز به اجاره بخشی از آپارتمان خود هستند.

مستاجر به طور کلی مجاز است قسمت هایی از آپارتمان خود را به منظور کاهش هزینه های اجاره خود اجاره دهد. دادگاه فدرال دادگستری (BGH) در کارلسروهه تصمیم گرفت که این امر باید به عنوان یک منافع مشروع و در نتیجه مجاز تلقی شود. این که مستاجر از آپارتمان به عنوان اقامتگاه اصلی یا فرعی استفاده می کند نیز بی ربط است.

در مورد حاضر، مردی به دلایل حرفه ای پس از نقل مکان خصوصی به خانه ای نیمه مستقل با خانواده اش، به استفاده از یک آپارتمان سه اتاقه در برلین ادامه داد. مدتی بعد او از صاحبخانه آپارتمان برلین پرسید که آیا می تواند دو اتاق از سه اتاق را برای مدت نامحدود اجاره دهد. صاحبخانه ابتدا برای مدت محدودی این اجازه را داد و بعداً اجاره فرعی را به کلی رد کرد. مستاجر سپس به دادگاه رفت و اکنون در دادگاه فدرال عدالت را به دست آورد. اکنون دادگاه منطقه ای برلین باید دوباره درباره این پرونده مذاکره کند.

دادگاه با حکم صادره در این مورد، مصالح مستاجر را بالاتر از منافع موجر قرار می دهد: «طبق تصمیم ارزشی تقنینی، مصالح مشروع مستأجر عموماً بر منافع موجر مقدم است، فقط باید رعایت کنند. در تصمیم دادگاه آمده است که تنها در صورتی که انتقال کاربری مورد نظر برای مالک غیر معقول باشد، باید خودداری کنید.