Loading...

ایران: رژیم به طرز وحشیانه ای بستگان معترضان را سرکوب می کند

image
07-09-2023

ایران: رژیم به طرز وحشیانه ای بستگان معترضان را سرکوب می کند

واتسن Watson شنبه   11  شهريور 1402 - 2 سپتامبر 2023 
ایران: رژیم به طرز وحشیانه ای بستگان معترضان را سرکوب می کند

ژينا مهسا امینی: جوان کرد پس از دستگیری توسط پلیس اخلاقی به اصطلاح جان باخت عکس: کیستون

شما حتی اجازه ندارید عزاداری کنید

در ایران صدها خانواده در سوگ بستگانی هستند که در جریان اعتراضات جان باختند. اکنون گزارشی نشان می‌دهد که رژیم حتی در مقابل غم و اندوه چگونه اقدام می‌کند.

مقاله ای توسط تی آنلاین

حدود یک سال از مرگ کرد ژينا مهسا امینی در ایران می گذرد که به اصطلاح اولیای اخلاق او را دستگیر کردند. از آن زمان تاکنون، جمهوری اسلامی آرام نشده است: برای ماه ها، مردم دسته دسته به خیابان ها آمدند تا علیه ظلم رژیم و برای آزادی خود مبارزه کنند. اگرچه اعتراضات کوچکتر شده است، اما اراده مردم برای انقلابی کردن کشور همچنان ناگسستنی به نظر می رسد.

با این حال، بسیاری از ایرانیان برای این کار هزینه زیادی می پردازند: گفته می شود هزاران نفر از آنها از زمان شروع اعتراضات به طور غیرقانونی زندانی شده اند و صدها نفر در دادگاه های غیرقانونی ساختگی به اعدام محکوم شده اند. سایر تظاهرکنندگان قبلاً با جان خود هزینه کرده اند - برای مثال به این دلیل که نیروهای به اصطلاح امنیتی آنها را در جریان اعتراضات کشتند.

آزار و اذیت و ارعاب خانواده ها

با این حال، گزارش جدید سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که مرگ معترضان برای رژیم فاسد کافی به نظر نمی‌رسد. بستگان متوفی نیز مورد هدف مقامات قرار می گیرند. این فعالان حقوق بشر سرنوشت 36 خانواده را که گفته می شود در چند ماه گذشته قربانی نقض حقوق بشر شده اند، مستند کردند. این اتهامات با عکس‌ها و اظهارات افراد آسیب‌دیده پشتیبانی می‌شود - و سنگین است.

گفته می شود که رژیم برای سرکوب درخواست های عدالت خواهی بسیاری از خانواده ها را مورد آزار و اذیت و ارعاب قرار می دهد. نیروهای به اصطلاح امنیتی بستگان کشته شدگان را خودسرانه دستگیر می کنند، آنها را تهدید می کنند، در بازداشتگاه شکنجه می کنند، تجمعات مسالمت آمیز در گورستان ها را مختل می کنند یا قبرها را تخریب می کنند. تعدادی از نمونه‌های گزارش، گستردگی چشمگیر آن را نشان می‌دهد.

آرامگاه امینی را ویران کردند

شناخته شده ترین مورد مربوط به خود خانواده ژينا مهسا امینی است که بارها بستگان از جمله از تخریب آرامگاه زن جوان شکایت می کنند. این خانواده همچنین تحت نظارت مداوم مقامات قرار دارد زیرا آنها علناً از رژیم به خاطر کشتن کردی که ظاهراً قوانین سختگیرانه لباس در ایران را در آن زمان نقض کرده بود، انتقاد کردند.

اما بسیاری از خانواده های دیگر مانند عبدالسلام قادر گلوان 32 ساله نیز آسیب دیده اند. به گفته فعالان حقوق بشر، وی در شهریور ۱۳۹۱ نیز در جریان اعتراضات در استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی رژیم کشته شد. گفته می شود در تیرماه امسال، مقامات نیمه شب به برادر عبدالسلام یورش برده و او را نیز دستگیر کردند.

گفته می شود که نیروهای به اصطلاح امنیتی به دلیل تحقیر ریش او را تراشیده و او را در بازداشت وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار داده اند. می گویند صبح روز بعد او را سر قبر برادرش بردند و آزاد کردند. سلیمان قادر گلوان به شدت مجروح شد و در بیمارستان بستری شد. تصاویر همچنین آرامگاه بسیاري از آسیب دیدگان را نشان می دهد.

انتقاد عمومی از رژیم

مقامات در درجه اول خانواده هایی را هدف قرار می دهند که پس از کشته شدن بستگان خود، علناً رژیم را محکوم می کنند و با جنبش اعتراضی همبستگی نشان می دهند. به گفته فعالان حقوق بشر عفو بین الملل، نزدیکان مجید کاظمی نیز مورد تهدید قرار گرفته اند. این مرد 30 ساله در ماه مه 2023 پس از محکومیت به اعدام در یک دادگاه ساختگی اعدام شد.

به گفته پسر عموی او محمد هاشمی، مقامات هر کاری که در توان داشتند انجام دادند تا از برگزاری مراسم یادبود این مرد اعدامی جلوگیری کنند و بستگانی را که از رژیم به دلیل اجرای غیرقانونی حکم انتقاد می کنند، ساکت كنند.

گفته می شود حسین برادر مجید کاظمی بلافاصله پس از اعدام برای شناسایی جسد به سردخانه فراخوانده شد. در این مرحله گفته می شود که او از مرگ برادرش اطلاعی نداشته است. گزارش شده است که مقامات او را به قبرستان بردند و در آنجا جسد مجید کاظمی را در قبری که حتی برای آن مرد بزرگ نبود، انداختند. سپس می گویند حسین را دستگیر کردند.

نیروهای امنیتی مراسم تشییع جنازه را به تمسخر می گیرند

مقامات از برگزاری مراسم تشییع جنازه این خانواده خودداری کردند و تنها یک ساعت قبل از خاكسپاري - در حضور نیروهای امنیتی متعدد - به آنها اجازه وداع دادند.

äfte که گفته می شود غم بستگان را مسخره کرده و از عزاداران عکس گرفته اند. فعالان حقوق بشر گفتند که تنها چند روز بعد، پس از تلاش خانواده برای برگزاری مراسم یادبود، برادر و خواهر دیگر مرد اعدام شده بازداشت شدند.

پسرعموی محمد هاشمی گزارش داد: علاوه بر درد خانواده ناشی از جنایت هولناک [اعدام]، مسئولین فشار زیادی به خانواده وارد کرده اند. گفته می شود که بستگان از برگزاری مراسم ترحیم در خانه خود منع شده اند.

این زن پس از چند روز آزاد شد و گفته می شود که دو برادر به مدت یک ماه بدون ارتباط با خانواده در مکانی نامعلوم اسیر بودند. همچنین در این مورد عفو بین الملل عکس هایی از قبر ویران شده مجید کاظمی را نشان می دهد.

 

قبر پس از تخریب (راست) عکس: عفو بین الملل / خصوصی

«مقامات پسر بی گناهم را کشتند»

درد این خانواده ها در عکس زنی که بر سر مزار پسر 16 ساله اش نشسته و گریه می کند نیز دیده می شود. نیروهای به اصطلاح امنیتی آرتین رحمانی را در جریان اعتراضات در ایذه در نوامبر 2022 کشتند. در آن زمان، مادرش علناً عزاداری کرد و اقدامات رژیم را محکوم کرد: «مقامات جمهوری اسلامی پسر بیگناهم را کشتند، برادرم و بستگانم را زندانی کردند و مرا به جرم عدالتخواهی برای قتل به دادسرا احضار کردند تا مرا به سكوت وادار كنند.

 عفو بین‌الملل در ادامه به نقل از این زن در گزارش آمده است: «شهروندان در ایران حق اعتراض ندارند و همه تلاش‌ها برای آزادی با خشونت شدید سرکوب می‌شوند. این چه آزادی بیانی است که من به عنوان یک مادر داغدار حق ندارم از غم و اندوهم برای پسر نوجوانم فریاد بزنم؟»

ظلم مقامات ایرانی حد و مرزی ندارد

دایانا التاهاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل گفت: «ظلم مقامات ایرانی حد و مرزی ندارد. آنها با خونسردی سعی می‌کنند جنایات خود را بپوشانند و از این طریق بر رنج و درد خانواده‌های درگیر بیفزایند، مطالبات آنها برای حقیقت، عدالت و جبران خسارت را خفه کنند و حتی از کاشتن گل بر قبور کشته‌شدگان جلوگیری کنند.»

در این گزارش، التاهاوی از جامعه جهانی خواست از خانواده‌های کشته‌شدگان حمايت کند و از مقامات ایرانی بخواهد که «همه کسانی را که تنها به دلیل بیان حقیقت و عدالت برای کشته‌شدگان بازداشت شده‌اند، آزاد کنند».