Loading...

مشاور بائربوک آخوندها را خشنود کرد

image
04-10-2023

مشاور بائربوک آخوندها را خشنود کرد


بيلد  Bild  شنبه   30 سپتامبر 2023 
ایمیل های جدید وزارتخانه را تحت فشار قرار داده است
                    

سال گذشته، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه، از عدنان طباطبایی، لابی‌گر ظاهراً مستقل ایران و اندیشکده او کارپو بازدید کرد.

نویسنده: بیورن استریتزل و ایمان صفتی

این مرد چقدر بر سیاست آلمان در ایران تأثیر دارد؟

عدنان طباطبایی آلمانی-ایرانی سالهاست که به دلیل نزدیکی به رژیم آخوندهای ایران - زیرا او به عنوان مشاور وزارت خارجه نیز عمل می کند - مورد انتقاد قرار گرفته است.

این هفته، پرتال ایران اینترنشنال، ایمیل های فاش شده وزارت امور خارجه ایران را منتشر کرد که نشان می دهد: تهران چندین کارشناس ظاهراً مستقل را در غرب به خدمت گرفته است تا بتواند منافع خود را به ویژه در جریان مذاکرات هسته ای تامین کند.

عدنان طباطبایی ظاهراً در خدمت رژیم ایران برای ترویج برنامه هسته ای آن بود.

در وزارت خارجه بین مدیریت و کارمندان دولت اختلافاتی وجود دارد.

یکی از عوامل نفوذ: عدنان طباطبایی. او در یکی از ایمیل‌های فاش شده، خدمات خود را به ظریف وزیر امور خارجه وقت ایران ارائه کرده است: طباطبایی و دیگر کارشناسان می‌توانند برای او متن‌هایی بنویسند که با نام دیگری منتشر شود.

برخلاف دیگر عوامل نفوذی که صحت ایمیل‌های افشا شده را رد نکردند، طباطبایی ابتدا ادعا کرد که ایمیل منتسب به او جعلی است.

با این حال، BILD مکاتبات ایمیل دیگری بین طباطبایی و مقامات بلندپایه رژیم ایران دارد که نشان می دهد تحلیلگر و مشاور ظاهرا مستقل وزارت خارجه چقدر با رژیم ایران ارتباط نزدیک دارد.

سوگند وفاداری به "وطن عزیز"

در 24 ژانویه 2015، طباطبایی به مخاطب خود مصطفی زهرانی، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه ایران و از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نامه نوشت.

کمی قبل از آن، زهرانی کنفرانسی را تحت عنوان «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» در تهران ترتیب داده بود - رویدادی تصویری برای رژیم آخوندی. طباطبایی برای بهبود سازمان پیشنهاداتی ارائه کرد.

این پیشنهادها به گفته طباطبایی نشانه «همبستگی صمیمانه» با زهرانی و «میهن عزیز» اوست. طباطبایی گفت: هر زمان که زهرانی نیاز به ایده یا «حمایت دیگری» داشته باشد، می‌تواند روی او حساب کند: «خوشحالم که در خدمت شما هستم».

دو روز بعد، طباطبایی دوباره با زهرانی تماس گرفت: خطاب به زهراني گفت «من واقعاً به حضور سما و تيمهاي شما اعتقاد دارم» 

توافق ایران در آن زمان در اروپا در حال مذاکره بود - و طباطبایی تحلیلگر ظاهراً مستقل بار دیگر به صراحت گفت که او طرف کدام طرف است.

ما به صداهای معقول و شیوا از سوی ایران نیاز داریم تا به مخالفان خود غذای معناداری برای فکر کردن بدهیم.»

  

[تصوير اصلي ايميل]

طباطبایی این اعلامیه وفاداری را برای پاسدار زهرانی - از مقامات عالی رتبه وزارت خارجه ایران - در ژانویه 2015 ارسال کرد. 

میلیون ها بودجه از وزارت خارجه

حتی پس از توافق هسته ای که به رژیم آخوندها اجازه داد به لطف میلیاردها یورو، فعالیت های تروریستی خود را در منطقه گسترش دهد، طباطبایی و زهرانی همچنان در تماس نزدیک بودند.

در پاییز 2018، اندیشکده طباطبایی کارپو یک کارگاه آموزشی در برلین برگزار کرد - نقطه شروع پروژه "تفاهم" [با همين نام ”تفاهم“ فارسي] که طباطبایی مسئولیت آن را بر عهده دارد و توسط وزارت خارجه با 1.4 میلیون یورو تامین مالی شد.

طباطبایی، تحلیلگر مستقل ادعایی، «تصمیم گیران سیاسی» ایران و آلمان را به این کارگاه دعوت کرد. پاسدار مصطفی زهرانی به عنوان نماینده رژیم آخوندی به برلین آمد.

طباطبایی در 23 اکتبر 2018 با خوشحالی از وی تشکر کرد: «سلام، عزیزترین دکتر. زهرانی! به من اجازه دهید از صمیم قلب از شما برای حضور در کارگاه ما در هفته گذشته در برلین تشکر کنم.

وزارت خارجه همچنان از خدمات طباطبایی استفاده می کرد - در عین حال او خدمات خود را به مقامات عالی رژیم آخوندي عرضه می کرد و وفاداری خود را تضمین می کرد.

در سال 2019، وزارت امور خارجه تحقیقی را به طباطبایی سفارش داد که با 36000 یورو هزینه شد؛ در مجموع حداقل 2.3 میلیون یورو تاکنون از وزارت امور خارجه به کارپو سرازیر شده است.

وزارت خارجه نیاز به توضیح دارد

امروز اما وزارت خارجه دیگر نمی خواهد از طباطبایی به عنوان مشاور خود یاد شود. به BILD گفته شد، نه او و نه کارپو قرارداد مشاوره ای با وزارت خارجه نداشتند. طباطبایی بارها در مصاحبه ها و حضورهای عمومی از مشاوره خود به خود می بالید - و طباطبایی اخیراً در مصاحبه ای نیز اظهار داشت که با کارمندان وزارت خارجه درباره «تحولات جاری» و «ارزیابی هایش» در «تبادل محتوا» بوده است.

  

طباطبایی تا امروز به کار مشاوره ای خود در وزارت خارجه می بالد

وقتی BILD مکرراً از وزارتخانه پرسید، پس آیا طباطبایی همچنان بر سیاست آلمان در قبال ایران تأثیر دارد و آیا همچنان مورد مشورت کارمندان وزارت خارجه است؟ این وزارتخانه نخواست در این مورد اظهار نظر کند - و همچنین از اظهارات طباطبایی مبنی بر وفاداری به رهبران رژیم آخوندها اطلاع دارد یا خیر نخواست اظهار نظر كند.

رناتا آلت (58، FDP) به BILD می گوید: «اتهامی که اکنون علیه عدنان طباطبایی مطرح شده جدی است. رئیس کمیته حقوق بشر در بوندستاگ خواسته است: «وزارت خارجه و بائرباک وزیر امور خارجه باید در اسرع وقت روشن کنند که آیا او واقعاً به وزارت خارجه ایران خدمت کرده و با او همکاری داشته است یا خیر».

وزارت خارجه نیاز به تخصص افرادی دارد که ملاها را درک کنند. آلْت ادامه داد: "اما نمی توان مبالغ هنگفتی را صرف افرادی کرد که ملاها را درک می کنند و با آنها کار می کنند." وزارت خارجه همچنین باید از خود بپرسد که از همکاری قبلی با آقای طباطبایی چه سودی نصیبش شده است. 

https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/auswaertiges-amt-in-erklaerungsnot-so-bot-sich-baerbock-berater-den-iran-mullahs-85576294.bild.html

 

 
گفته می شود که رژیم ایران در غرب نفوذ داشته است
ت-آنلاينT-Online: شنبه   30 سپتامبر 2023 
"تبلیغات بی عیب و نقص"

  

عدنان طباطبایی (1) و آنالنا بائربوک در ژوئن 2022: تأمین مالی پروژه اکنون به پایان رسیده است.

ظاهراً وزارت خارجه یک اتاق فکر را که با رژیم ایران ارتباط دارد، تأمین مالی کرده است. گفته می شود یک کارشناس مشهور بر چهره تهران در غرب تأثیر گذاشته است.

تا اردیبهشت ماه سال جاری، وزارت خارجه از پروژه ای حمایت می کرد که رهبر آن ظاهراً به رژیم اسلامی ایران نزدیک بود. این از تحقیقات مستقل فرستنده تلويزيوني ایرانی تبعیدی «ایران اینترنشنال» و رسانه آمریکایی «سمافور» به دست آمده است. بر این اساس، رژیم تهران در سال 2014 شبکه ای از انديشمندان و مشاوران سیاسی غربی را تشکیل داد تا از کمک آنها برای تأثیرگذاری بر سیاست غرب در قبال ایران استفاده کند. در آن زمان مذاکرات برای توافق هسته ای با تهران در مرحله حساسی قرار داشت.

گفته می شود علاوه بر کارشناسان مشهور ایران از آمریکا، عدنان طباطبایی کارشناس ایرانی مقیم آلمان نیز در این شبکه حضور دارد. او مدیر عامل اندیشکده خاورمیانه مستقر در بن، کارپو است که پروژه هایش تا همین اواخر توسط وزارت امور خارجه تامین مالی می شد - به گزارش "بیلد" با 900000 یورو. پستی از اتاق فکر، اينكه تا چه حد این امر واقعاً بر سیاست خارجی دولت فدرال تأثیر داشته است، مشخص نیست.

آنطور که سایت های خبری گزارش می دهند، با استناد به ایمیل طباطبایی به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت ایران، گفته می شود که طباطبایی به تهران پیشنهاد داده است که اعضای این شبکه بتوانند مقالاتی بنویسند که سپس به نام مقامات ایرانی فعلی یا سابق منتشر شود. کارشناسان به عنوان نویسنده خيالي مقالاتی نوشتند تا بر تصویر بیرونی رژیم اسلامی - و در نتیجه درک از رژیم در غرب - تأثیر بگذارند. مشخص نیست که آیا واقعاً چند قطعه منتشر شده است یا خیر.

طباطبایی این اتهامات را رد می کند

وقتی از طباطبایی پرسیده شد، این اتهامات را رد کرد. طباطبایی گفت: مکاتبات ایمیلی وجود نداشت. او به سمافور گفت که این گزارش بر اساس «دروغها» بوده است. او همچنین به دی ولت می گوید، اگرچه «ابتکار کارشناسان ایران» در واقع وجود داشت، اما «نه توسط ایران آغاز شد، نه هماهنگ شد و نه تأمین مالی شد»، بلکه توسط خود متخصصان تأسیس شد. بر این اساس، وی تنها متهمی بود که صحت ایمیل ها را تکذیب کرد.

«ایران اینترنشنال» قبلاً مورد بررسی تحقيقات راستي آزمايي قرار گرفته بود و نتوانست هیچ گونه مغایرتی در فراداده‌ها که نشان دهنده عدم اصالت باشد پیدا کند.

در سال 2017، نویسنده مقاله «سمافور»، جی سولومون، متهم به داشتن روابط تجاری با یک دلال اسلحه ایرانی در تبعید شد. در نتیجه او موقعیت خود را در وال استریت ژورنال از دست داد. اما نتایج گزارش وی با نتایج «ایران اینترنشنال» همخوانی دارد.

اتهام "تبلیغ بی عیب"

در پاسخ به سؤال «ولت»، وزارت خارجه نخواست در مورد اتهامات جدید علیه طباطبایی اظهار نظری کند. ظاهراً در ماه مه 2022 به دلیل فشار عمومی، بودجه خود را متوقف کرد. مدت‌هاست که ایرانیان در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی او را متهم می‌کنند که از وضعیت کارشناسی خود در رسانه‌های آلمانی و بین‌المللی برای روایت‌های نزدیک به رژیم سوء استفاده می‌کند.

چند نفر که می خواستند برای امنیت خود ناشناس باقی بمانند، در مصاحبه ای با "Übermedien" در ماه اکتبر گزارش دادند که طباطبایی در حال پخش "تبلیغات بی عیب و نقص" است. یکی از مصاحبه‌شوندگان به «Übermedien» گفت: «لازم نیست با او مصاحبه کنید، فقط كافي است تلویزیون دولتی ایران را تماشا کنید». کارشناس مسائل ایران و مدیر عامل سازمان حقوق بشر عفو بین الملل شورا هاشمی نیز از تصویر به اشتراک گذاشته شده بائربوک با طباطبایی در ژوئیه 2022 انتقاد کرد. تنها دو ماه بعد، اعتراضات در ایران پس از مرگ خشونت آمیز ژینا مهسا امینی 22 ساله به دست نیروهای رژیم در خانه آغاز شد. 

منابع استفاده شده:

content.iranintl.com: «درون جنگ نرم تهران» (انگلیسی)

semafor.com: «عملیات نفوذ در داخل ایران» (انگلیسی)

https://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/aussenpolitik/id_100251950/iran-auswaertiges-amt-foerderte-offenbar-projekt-mit-verbindung-nach-teheran.html

۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳