Loading...

استاندارد: ادامه مقاومت علی رغم افزایش محدودیت ها در ایران

image
30-08-2023

استاندارد: ادامه مقاومت علی رغم افزایش محدودیت ها در ایران

استاندارد: شنبه 4 شهريور 1402 - 26 اوت 2023 
ادامه مقاومت علی رغم افزایش محدودیت ها در ایران

اواسط سپتامبر اولین سالگرد درگذشت مهسا ژينا امینی است - و دولت از تظاهرات می ترسد.

تقریبا یک سال پیش پس از درگذشت مهسا ژينا امینی، مردم زیادی به خیابان ها ریختند.AP

با نزدیک شدن به 16 سپتامبر سالگرد ترور مهسا ژينا امینی، دولت ایران اقداماتی را برای تشدید مقررات با هدف جلوگیری از یک خیزش مردمی مجدد انجام می دهد. قانونی در مجلس توسط کمیسیونی متشکل از 11 نماینده در حال تهیه است که محدودیت های بیشتری را برای زنان اعمال خواهد کرد.

به همه خانواده های کشته شدگان در شورش های اخیر هشدار داده شد و از آنها خواسته شد در تظاهرات شرکت نکنند. صادق رحیمی معاون رئیس دادگستری به تظاهرکنندگان اخیراً آزاد شده اطمینان داده است که در صورت بازداشت مجدد آنها نمی توان انتظار رحمت داشت.

مقاومت مداوم

با وجود تمام هشدارهای صاحبان قدرت، مقاومت مدنی همچنان ادامه دارد. و حتی چک در ایستگاه های اتوبوس، در مغازه ها و در مترو نمی تواند مانع از پوشیدن لباس های مورد نظر زنان شود.

این محدودیت‌ها اکنون سایر حوزه‌ها را نیز در بر می‌گیرد، برای مثال 175 استاد دانشگاه یا اخراج شدند یا به آنها توصیه شد که بازنشسته شوند. همزمان، دولت می خواهد 1500 معلم جدید نزدیک به رژيم را استخدام کند.

همچنین قرار است کانون وکلا منحل شود و وکلا توسط رژیم انتخاب شوند که به گفته منتقدان استقلال قوه قضائیه را زیر سوال می برد.

مشکلات اقتصادی

وضعیت اقتصادی مشکلات بیشتری را برای دولت ایجاد می کند. کمبود سوخت باعث ایجاد صف های طولانی در مقابل پمپ بنزین ها شده است و تامین آب شرب نیز در چندین شهر بسیار بحرانی است. مهاجرت نخبگان دانشگاهی و متخصصان آموزش دیده پزشکی اکنون به نقطه حساسی رسیده است. بر اساس آمار انجمن پزشکی، تنها در شش ماه گذشته بیش از 3000 پزشک ایران را ترک کرده و در کشورهای دیگر مستقر شده اند.

بررسی آزمون های ورودی دانشگاه ها در هفته های گذشته نشان داد که تقریباً همه ابراز تمایل کرده اند که پس از تحصیل از کشور خارج شده و به دنبال ثروت خود در خارج از کشور باشند. نسبت زنان در این آزمون های ورودی بسیار زیاد است: 65 درصد از شرکت کنندگان دختران جوان بودند.