Loading...

آزادی، دموکراسی و جمهوری باید در ایران پیروز شود!

image
20-08-2023

آزادی، دموکراسی و جمهوری باید در ایران پیروز شود!

مجله لو ژورنال پارلمان فرانسه -  ۱۷ اوت ۲۰۲۳ 

آزادی، دموکراسی و جمهوری باید در ایران پیروز شود!

ژان فرانسوا لوگاره مدیر بنیاد مطالعات خاورمیانه

به فراخوان کمیته پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک به ریاست سٍسیل ریلهاک، نماینده ولدواز، تعدادی از نمایندگان  طراز اول از جمله معاون ر‌وسا، آندره شاسین، نماینده پوی دو دُم و فیلیپ گوسلن نماینده مانش و همچنین مدیر بنیاد مطالعات برای خاورمیانه، ‌‌‌ٔژان فرانسوا لوگاره، شهردار سابق منطقه یک و مشاور چندین ساله پاریس روبه‌روی پاله دو بوربون (مجلس فرانسه) بودند. 

زیرا بیش از ۲۹۰ نماینده و نزدیک به ۸- سناتور هستند که مانیفست حمایت از مردم ایران از جمهوری سکولار و دموکراتیک را امضا کردند که از ورای آن بیشتر چنین برداشت می کنیم که: بیش از 7 ماه است که یک قیام بزرگ در ایران در جریان است. این قیام، قیام هزاران زن، جوان، ایرانی است که در خیابان ها و در معرض خطر جان خود، آرزوی عمیق خود را برای آزادی و برای دموکراسی را بیان می کنند. در حالی که بیش از ۷۵۰ تظاهرکننده توسط رژیم ملایان کشته و ۳۰۰۰۰ نفر دستگیر شده اند، جامعه جهانی باید مسئولیت خود را بپذیرد. اما هر تغییری باید از جانب مردم ایران و مقاومت آنها باشد.

همه ما با مردم ایران در آرزوی آنها برای یک جمهوری سکولار و دموکراتیک همبستگی داریم که در آن هیچ فردی، صرف نظر از دین و اصلیتش، هیچ امتیازی بر دیگران نخواهد داشت. مردم ایران از طریق شعارهای خود به صراحت اعلام کرده اند که هر شکلی از دیکتاتوری را اعم از شاه مخلوع یا رژیم مذهبی کنونی رد می کنند و بنابراین هرگونه ارتباط با هر یک را رد می کنند.

ما در اینجا اهمیت حق مردم برای تعیین سرنوشت خود را یادآوری می کنیم و بر این باوریم که این بر عهده مردم ایران است که آینده خود را انتخاب کنند. ما در ارزش‌های جمهوری، مانند انتخابات آزاد، آزادی اجتماعات و بیان، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین و دولت، حق خودمختاری برای اقلیت های قومی ایرانی و ایران غیر هسته ای مشترک هستیم که در برنامه ده ماده ای تدوین شده توسط مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران گنجانده شده است.

قیام شجاعانه مردم ایران را می توان از یک سو به وضعیت انفجاری جامعه ایران یعنی ناشی از سرکوب، فقر، تبعیض و فساد حکومتی و از سوی دیگر به چهار دهه مقاومت سازمان یافته ملی نسبت داد. . متأسفانه در تابستان ۱۹۸۸ بیش از ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی که اکثریت قریب به اتفاق آنها از اعضای مجاهدین خلق بودند، به طرز وحشیانه‌ای قتل عام شدند.

ما همچنین مداخله رژیم ایران در منطقه خاورمیانه و اروپا از جمله اقدامات تروریستی و حملات سایبری آن به آلبانی را به شدت محکوم می کنیم.

ما از جامعه جهانی می خواهیم که بر حمایت خود از مردم ایران در تلاش برای تغییر، از جمله از طریق اقدامات قوی و قاطع علیه رژیم فعلی، پای بفشارند. این اقدامات شامل گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه پاسداران) در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا و پاسخگویی مقامات رژیم برای جنایات انها علیه بشریت می‌شود.»

اگر پیام مریم رجوی، هم از طرف طبقه سیاسی فرانسه و اروپا و هم از طرف دنیای اقتصاد نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد، باید بر اهمیتی که شورای ملی مقاومت ایران هر روز بیشتر و بیشتر  به دست می‌آورد و این که هر روز بیش از پیش به عنوان شاهدی غیرقابل دور زدن و حتی به عنوان شاهدی برای تغییر سرنوشت یک خلق ظاهر می شود، انگشت گذارد.