Loading...

اطلاعيه كليساي پروتستان برلين ـ محكوميت قتل جنايتكاران مجيد روحي

image
03-09-2023

اطلاعيه كليساي پروتستان برلين ـ محكوميت قتل جنايتكاران مجيد روحي

 

مرکز کلیسای پروتستان آلمان در منطقه برلین و براندنبورگ در پی خبر شهادت زندانی سیاسی جواد روحی یک اطلاعیه مطبوعاتی صادر کرد. پیشتر اسقف برلین دکتر کریستیان اشتبلاین Dr. Christian Stäblein  کفالت جواد روحی را پذیرفته بود.

بیانیه مطبوعاتی  

اسقف اشتبلاین: " بسیار شوکه کننده است. برای روحش دعا می کنم" 

جواد روحی شب گذشته در شرایط نامشخصی در یکی از زندان های ایران درگذشت.

برلین، 10 سپتامبر 2023 – جامعه بین‌المللی حقوق بشر عصر دیروز اعلام کرد که جواد روحی ایرانی اهل آمل،

 "چند ماه پس از اینکه حکم سه بار اعدامش، لغو شده بود" در تاریخ 31 اوت 2023 "تحت شرایط نامشخص" در زندان  درگذشت. 

در 15 فوریه اسقف کریستین اشتبلاین در سمت خود به عنوان نماینده پناهندگی کلیسای انجیلی در آلمان و از طرف کلیسای انجیلی برلین- براندنبورگریشه اوبرلاویتز، کفالت سیاسی زندانی ایرانی جواد روحی را بر عهده گرفته بود. 

اسقف اشتبلاین عمیقاً متزلزل و متاثر اعلام کرد:

"خبر درگذشت جواد روحی مرا به شدت متاثر کرد. من برای آن مرد شجاع (جواد روحی) دعا می کنم که این همه رنج و بی عدالتی را متحمل شده است. او جان خود را برای آزادی و کرامت انسانی، برای برابری و حق آزادی بیان در کشورش به خطر انداخت. باید نامش بارها و بارها ذکر شود تا یادش زنده بماند و فریاد عدالت خواهی و کرامت انسانی اش بارها و بارها شنیده شود. من برای خانواده و دوستان او که در حال حاضر به صبر نیاز دارند دعا می کنم. ما نباید مردم ایران را فراموش کنیم."

در گزارش جامعه بین‌المللی حقوق بشر همچنین آمده که این جوان 31 ساله ایرانی بدلیل شرکت در اعتراضات سراسری در ایران به سه بار اعدام محکوم شده بود و بارها در بازداشتگاه به شدت شکنجه شده است. بنا بر گزارش ها، مجید کاوه، وکیل جواد روحی اعلام کرد که مرگ وی در زندان نوشهر در 31 مرداد 1392 به خانواده وی اطلاع داده شده است. قوه قضائیه ایران مرگ مرموز را تائید کرده است. قوه قضائیه می گوید روحی به دلیل "علت نامعلوم" دچار تشنج شد و پس از انتقال به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر جان باخت. در سالهای اخیر، موارد متعددی از مرگ یا کشتار مشکوک شهروندان در بازداشتگاه های پلیس یا در زندان‌های ایران وجود داشته است.

از زمان ناآرامی های ایران در سال گذشته، جامعه بین‌المللی حقوق بشر بارها خواستار کفالت سیاسی در سراسر جهان از زندانیانی که بطور ناعادلانه دستگیر و محکوم شده اند، شده است. 

اسقف کریستین اشتبلاین، با پذیرفتن این کفالت، در برابر نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران موضع می گیرد. "به عنوان کلیسا، ما وظیفه خود می دانیم که با معترضانی که با نقض حقوق بشر تهدید به زندان و سوء استفاده شدید می شوند، همبستگی خود را اعلام کنیم . ما صریحاً خشونت جنسی، شکنجه و مجازات اعدام را محکوم می کنیم و از رژیم ایران میخواهیم که انتقام جویی علیه مردم خود را متوقف کند و به حق آزادی بیان و تظاهرات احترام بگذارد."